+  Esperanto-forum
|-+  Ĝenerale / Algemeen
| |-+  Nederlandse discussiegroep (Kontrolanto: Pilgrimo)
| | |-+  Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be

Aŭtoro Fadeno: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be  (Legita 19795 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1313
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« je: 01 majo 2009, 09:52:49 atm »
Ik heb gisteren (voor een niet-Esperantovereniging) deelgenomen aan een informatiesessie over de websites die de krant Het Nieuwsblad ter beschikking stelt van verenigingen. Voor het ogenblik heb ik nog maar één Esperantogroep gevonden die daar zijn site heeft (en er actief gebruik van maakt), nl. http://verenigingen.nieuwsblad.be/vereniging/vlaams-brabant/tienen/selt-la-hirundo. Ik denk dat alle Vlaamse E-groepen er zouden moeten vertegenwoordigd zijn, ook al is het weer een bijkomende inspanning. Met de mogelijkheden die Het Nieuwsblad nu biedt, is het een volwaardig alternatief voor de eigen site van de groep.

Heel grote waardering voor deze krant heb ik niet, maar op dit ogenblik kunnen wij langs deze weg een publiek bereiken dat het dichtst aanleunt (of misschien beter: het minst veraf staat van...) onze doelgroep. Het grote voordeel is dat wij daar niet geïsoleerd zitten in onze eigen kringetjes, maar tussen vele andere verenigingen terechtkomen.

Ga eens kijken!

Roland Rotsaert
« Lasta redakto: 01 majo 2009, 23:02:42 ptm de Albert »

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« Respondo #1 je: 01 majo 2009, 11:03:21 atm »
Kara Roland,

Estas tre bona propono!! Mi esperas ke aliaj grupoj sekvos la ekzemplon. Bona rilato kun la gazetaro ja estas esenca por ke oni ne povu diru ke "oni ne aŭdas pri Esperanto".

(Het is een heel goed voorstel! Ik hoop dat de groepen dit voorbeeld zullen volgen. Een goede band met de pers is essentieel opdat men niet zou kunnen zeggen "maar je hoort er nooit wat over Esperanto".

Albert

  • Gasto
Re: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« Respondo #2 je: 01 majo 2009, 22:45:57 ptm »
---8<---
Voor het ogenblik heb ik nog maar één Esperantogroep gevonden die daar zijn site heeft (en er actief gebruik van maakt), nl. http://verenigingen.nieuwsblad.be/vereniging/vlaams-brabant/tienen/selt-la-hirundo.
---8<---
Roland Rotsaert

Ik heb deze link aangeklikt vanuit Internet Explorer 8 en vanuit Firefox 3.09, in beide gevallen krijg ik een lege pagina te zien en de foutmelding: "Nieuwsblad Pagina niet gevonden".
........
Aha! Nu zie ik het!

De punt achter Hirundo is mee opgenomen in de link en dat geeft een fout webadres!

Zie de bijlage.
In het bovenste deel zie je dat de punt aan het einde van de zin mee tussen de html-codes [ URL] [/ URL] staat.
In het onderste deel zie je dat de punt BUITEN de codes staat.
Ik zal de link even corrigeren.
« Lasta redakto: 01 majo 2009, 23:02:15 ptm de Albert »

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« Respondo #3 je: 02 majo 2009, 10:09:29 atm »
Bedankt, Albert!
Ik kwam ook op de hoofdpagina uit en dacht dat men geen rechtstreekse links ofzo toeliet, omdat de link op het eerste zicht juist was. Dank je voor het corrigeren!

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Voor de werkvergadering van 20 juni - Esperanto ter vervanging van latijn
« Respondo #4 je: 17 majo 2009, 09:26:23 atm »
Vele ouderen onder ons hebben het nog meegemaakt op de middelbare: 6 uren Latijn per week. Op de hogere jaren werd het afgezwakt tot 5 uren per week maar aangevuld met Grieks. De argumentatie was dat dit de beste vorming was, goed voor opvoeding en verder onderricht. Bij het vertalen moest men telkens erst naar het werkwoord zoeken dan naar het onderwerp, het lijdend voorwerp, .... .  Bij lange zinnen met veel bijzinnen kon dat een hele opgave zijn. Maar het doel was analytisch te leren denken en na te denken wat precies bedoeld werd. Kortom de propedeutische waarde van het Latijnse onderricht.

Enkele weken terug was een een groot tumult in de media omdat men er aan dacht het Latijn af te schaffen in de 2 eerste jaren van het doorstromingsonderwijs. De onderwijsminister haastte zich om te verklaren dat dit nog niet het geval was. De propedeutische waarde van het Latijn blijft gehandhaafd.

Het zou een gelegenheid zijn om Esperanto voor te stellen: 5 uren per week gedurende 2 jaren. Het onderricht van Esperanto heeft mogelijkheden die zeer vergelijkbaar zijn met het Latijn en deze zelfs overtreffen omdat het een plantaal is en geen uitzonderingen kent. Het trainen op analyse en precisie biedt hierbij nog meer mogelijkheden dan het Latijn. Daarbij heeft men na 2 jaren studie het voordeel met andere te kunnen communiceren.

Een mogelijkheid zou zijn voor te stellen dat 3 nederlandstalige scholen en 3 franstalige scholen op basis van vrijwilligheid aan het project deelnemen. Na 2 jaren kan men een evaluatie maken hoe die kinderen het doen in vergelijking met  degenen die Latijn gevolgd hebben.

mvg,

Eduard


Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« Respondo #5 je: 17 majo 2009, 10:43:15 atm »
Weet jij een goede manier/plaats om dit voorstel te formuleren? Ik vrees dat het van ministers en onderzoekscommissies moet komen en ik vrees dat ze eerst bewijzen willen, dus moeten er eerst 'experimenten' gebeuren, dus moeten we scholen vinden die hierin mee willen gaan.

Ik zal eens aan Else Huisseune vragen naar haar ervaringen, zei geeft (gaf?) les in een school.

Elsalutinta Eddy VdBosch

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 18
  • Sekso: Vira
  • Eddy
    • mia blogo en Ipernity
Re: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« Respondo #6 je: 22 junio 2009, 00:23:26 atm »
Dag Roland,
bedankt voor deze nuttige tip over het Nieuwsblad.
Ik denk dat ik om te beginnen reeds een introductiepagina kan invullen met een link naar onze website van de Antwerpse Esperantoclub.
En nadien kan ik ook wat foto's en rapportjes van de activiteiten toevoegen.
Eddy

Elsalutinta Pilgrimo

  • Kontrolanto
  • Progresinto
  • *****
  • Afiŝoj: 55
Re: Verenigingenwebsites op www.nieuwsblad.be
« Respondo #7 je: 22 junio 2009, 10:56:14 atm »
Ik neem het alvast op als oproep in de volgende Vertikale.