+  Esperanto-forum
|-+  Pri la forumo / Betreft het forum
| |-+  Ideoj / Ideeën
| | |-+  Periodiek overzicht sturen?

Aŭtoro Fadeno: Periodiek overzicht sturen?  (Legita 20656 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Periodiek overzicht sturen?
« je: 10 junio 2009, 07:10:29 atm »
Gisteren sprak ik met iemand die enkele weken geleden lid geworden is van dit forum. Tijdens de eerste dagen heeft hij de discussies gevolgd, dan zijn er andere prioriteiten geweest en is hij het forum uit het oog verloren. Hij zou nu wel opnieuw af en toe eens willen kijken, maar hij is de URL kwijt en het komt er niet van om die opnieuw op te zoeken.
Ik denk dat dit voor de collega's-forumgebruikers een bekend verhaal is. Zijn suggestie was dat de beheerder om de zoveel weken automatisch aan alle leden een overzicht van de voornaamste behandelde thema's zou sturen.
Kan dit? Of misschien is zoiets al voorzien (ik heb het niet nagekeken), maar moet het 'ingeschakeld' worden bij de inschrijving.

Roland Rotsaert

Albert

  • Gasto
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #1 je: 10 junio 2009, 17:13:19 ptm »
Hij zou nu wel opnieuw af en toe eens willen kijken, maar hij is de URL kwijt en het komt er niet van om die opnieuw op te zoeken.
Ik denk dat dit voor de collega's-forumgebruikers een bekend verhaal is. Zijn suggestie was dat de beheerder om de zoveel weken automatisch aan alle leden een overzicht van de voornaamste behandelde thema's zou sturen.
Kan dit? Of misschien is zoiets al voorzien (ik heb het niet nagekeken), maar moet het 'ingeschakeld' worden bij de inschrijving.
Roland Rotsaert

Dat is inderdaad een bekend fenomeen maar gelukkig zijn er wel enkele oplossingen voor:
  • De huidige browsers zoals o.a.: Google Chrome, Internet Explorer 7 en 8, FireFox, ea... hebben de mogelijkheid om enkele tabbladen in te stellen op de meest favoriete sites en forums. Bij het starten van dergelijke browser heb je dus al dadelijk een 8-tal webpagina's voor je staan.
  • De linken naar het forum staan al op verschillende plaatsen vermeld, misschien kan ook nog gevraagd worden aan de verschillende clubs om zoveel mogelijk linken naar het forum te plaatsen. (Ik zal alvast ook een op mijn eigen website plaatsen.)
  • In het forum zelf zijn ook verschillende instellingen mogelijk. Dat hoeft niet noodzakelijk bij de inschrijving te gebeuren maar kan gelijk wanneer door iedere gebruiker zelf aangepast worden via zijn eigen profiel.
    Om hierbij wat te helpen heb ik even een documentje aangemaakt dat hier te downloaden is (ik zal dat later ook in de definitieve handleiding opnemen):
    http://espero-home.net/Espero/cursussen/EoForum/Notificatie.pdf

PS. Wil je mij laten weten of het hiermee lukt om de gewenste instellingen te krijgen of dat ik er nog iets aan kan toevoegen of veranderen?
« Lasta redakto: 10 junio 2009, 17:17:43 ptm de Albert »

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #2 je: 12 junio 2009, 08:12:03 atm »
De raadgevingen zijn nuttig voor wie bij registratie uitgebreid de tijd neemt om alle mogelijkheden te bekijken, of voor een actieve gebruiker die de werking wil optimaliseren. Inactief geworden gebruikers terug activeren kan hiermee niet lukken.

Roland

Albert

  • Gasto
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #3 je: 12 junio 2009, 10:41:25 atm »
---8<---
Inactief geworden gebruikers terug activeren kan hiermee niet lukken.

Roland

Dit zal altijd een groot probleem blijven!
 
Veel hangt af van de inactieve persoon zelf.
  • Als de uitdrukking:"Ik zou wel willen maar ik kan de URL niet meer vinden", als excuus gebruikt wordt dan baat geen enkele "kaars en bril" meer.
  • Als iemand werkelijk een forum door omstandigheden uit het oog verloren is, kan hij/zij het vrij gemakkelijk terugvinden via een link op de site van Esperanto of in de regelmatig verstuurde nieuwsbrieven.
  • De notificatie staat standaard aan, als men dus éénmaal geschreven heeft wordt men op de hoogte gehouden tenzij men de notificatie uitschakelt
  • Een beheerder of algemeen moderator heeft als bijkomende optie bij het starten van een topic om deze aan te kondigen. Dat betekent dus dat vanuit het bestuur regelmatig een topic zou aangemaakt kunnen worden met de optie [Kondig dit topic aan]. Iedereen die geregistreerd is, krijgt dan een e-mail met de aankondiging van dit nieuwe topic.
 
Dit laatste punt denk ik dat het meeste aansluit met het door jou gestelde probbleem. Misschien een suggestie naar het FEL-bestuur om hun regelmatige omzendbrief ook langs deze weg te versturen?

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #4 je: 12 junio 2009, 11:31:47 atm »
Dit laatste lijkt inderdaad de enige oplossing om 'luie' leden terug actief te krijgen. Ik vermoed dat er bij FEL toch altijd wel ergens een te vermelden nieuws is.
Enkele dagen geleden kreeg ik de periodieke 'controle van uw adres'. Aan de ene kant is dat wellicht eenvoudig en betrouwbaar (de opdracht zit in de computer en de verzending gebeurt automatisch). Aan de andere kant zou men een dergelijk (voor de ontvanger nutteloos) bericht kunnen vervangen door een boodschap mee te delen, bijvoorbeeld dat dit forum bestaat. Voor de controle van het adres zou het even nuttig zijn.

Roland

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #5 je: 12 junio 2009, 14:15:04 ptm »
Toen ik het eerste bericht van Roland las (maar toen had ik geen tijd om te antwoorden) dacht ik dat hij een soort RSS feed bedoelde. Met zo'n RSS feed krijg je automatisch bericht van alle nieuwtjes op het forum. Ik zie dat er onderaan in het midden een RSS-link is, die kan aangeklikt worden, maar hij is inactief. Kan je daar eens naar snuffelen, Albert? Dat zou volgens mij ideaal zijn. Monato heeft ook zo'n RSS feed, zie: http://www.monato.net/fluo.xml

Albert

  • Gasto
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #6 je: 12 junio 2009, 15:19:10 ptm »
Kan je daar eens naar snuffelen, Albert? Dat zou volgens mij ideaal zijn. Monato heeft ook zo'n RSS feed, zie: http://www.monato.net/fluo.xml

Het forum heeft inderdaad ook een RSS-optie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb ze nu geactiveerd.
Willen jullie de RSS-optie eens testen?
 
PS. Er is natuurlijk wel nog een handeling van de gebruiker nodig om de RSS te activeren.
De opties van de "Nieuwsbrieven" en "Aankondigen topic" door de beheerders blijven ook nog altijd interessant.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Meer informatie over RSS nodig!
« Respondo #7 je: 13 junio 2009, 07:09:00 atm »
Er lijken diverse mogelijkheden te bestaan voor een RSS-abonnement. Als ik hieronder op RSS klik, kan ik kiezen uit een aantal opties, waarvan de consequenties mij niet duidelijk zijn.
Voor Monato is het bij mij zo ingesteld dat de berichten samen met mijn e-mail binnenkomen. Bij het installeren van een nieuwe computer begin dit jaar heb ik nochtans flink moeten zoeken om terug te vinden hoe het moest. Een handleiding voor Thunderbird staat op http://www.mozbrowser.nl/wiki/index.php/Thunderbird_RSS-lezer.
Ik denk dat ik voor dit forum nog een URL nodig heb in de aard die van Monato (...fluo.xml).

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Periodiek overzicht sturen?
« Respondo #8 je: 13 junio 2009, 09:43:24 atm »
Het forum heeft inderdaad ook een RSS-optie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb ze nu geactiveerd.
Willen jullie de RSS-optie eens testen?
Werkt prima, Albert! Dank je wel!

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Meer informatie over RSS nodig!
« Respondo #9 je: 13 junio 2009, 09:52:59 atm »
Ik denk dat ik voor dit forum nog een URL nodig heb in de aard die van Monato (...fluo.xml).
Ik heb de bovenste optie gekozen. Dan krijg je in de balk van je browser een openklap-menuutje waarin je alle nieuwe thema's vindt. Voor optie waarmee je een e-mailtje krijgt als er een nieuw bericht is, heb je inderdaad een bepaalde URL nodig. Heb je al met http://esperanto-forum.org/index.php?type=rss;action=.xml geprobeerd?
« Lasta redakto: 13 junio 2009, 11:38:43 atm de PaulP »