+  Esperanto-forum
|-+  Pri la forumo / Betreft het forum
| |-+  Demandoj pri la forumo / Vragen over het forum (Kontrolanto: PaulP)
| | |-+  Navigatie en opzoeken van berichten

Aŭtoro Fadeno: Navigatie en opzoeken van berichten  (Legita 12651 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Albert1

  • Gasto
Navigatie en opzoeken van berichten
« je: 03 julio 2009, 20:30:23 ptm »
Mijn onmiddellijke reactie gaat over het forum; ik vraag mij af of anderen misschien dezelfde ervaring hadden.
Ik had de tekst van Paul gelezen en enkele minuten later wilde ik die opnieuw bekijken. Maar onder welke rubriek? Op 'Index' geklikt en de onderdelen overlopen, maar niet teruggevonden. Dan via de zoekfunctie naar horizon en tuin gezocht en wel gevonden. Achteraf gezien had ik het meteen via de lijst van recente berichten kunnen vinden. Ik heb dus (als redelijk ervaren gebruiker) nog altijd een probleem met de navigatie en begin al te foeteren voor ik alle mogelijkheden gebruikt heb.
Het is niet de eerste keer dan ik die ervaring heb. Ben ik de enigeĉ (Ik besef dat er aan de structuur van het forum niet echt iets kan veranderd worden.)

Roland
« Lasta redakto: 03 julio 2009, 22:21:17 ptm de Albert1 »

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Navigatie en opzoeken van berichten
« Respondo #1 je: 03 julio 2009, 21:00:05 ptm »
Ik heb nu en dan hetzelfde probleem. Voor een paar dagen las ik een bijdrage, maar had toen geen tijd om te antwoorden. Maar waar vind je die achteraf terug??? Wellicht is een goede truuk het artikel na het lezen als ongelezen aan te klikken. Maar je moet er dan natuurlijk wel op tijd aan denken, voor je naar een ander artikel doorklikt...

Albert1

  • Gasto
Re: Navigatie en opzoeken van berichten
« Respondo #2 je: 03 julio 2009, 22:34:05 ptm »
Ik had de tekst van Paul gelezen en enkele minuten later wilde ik die opnieuw bekijken. Maar onder welke rubriek?

Vooral jouw vraag "Maar onder welke rubriek?" typeert de extra moeilijkheden om bepaalde artikelen terug te vinden in een forum.
Eigenlijk is de [ZOEK]-functie en de lijst van de meest recente berichten de beste methode om snel iets terug te vinden!
 
Een forum is in principe opgebouwd gelijk een directorystructuur op een computer.
Waar je bij een computer een - meestal complexe - indeling hebt van harde schijven, partities, hoofdmappen, submappen, sub-submappen, enz... heb je in een forum een gelijkaardige indeling in "Categorieën", de "boards", de "subboards" de "topics" en uiteindelijk de berichten. Deze structuur is volkomen aanpasbaar en in te stellen door de opstellers van het forum.

Ook in een gewone mappenstructuur op een computer is het niet altijd eenvoudig om een document terug te vinden waarin een bepaald onderwerp besproken wordt.
Het grote verschil met de mappenstructuur van een computer ligt echter bij de speciale extra functie van het forum, nl.: de interactiviteit!
Een eenmaal geschreven document op een computer ligt vast in zijn eigen map.
Door de eigenschap van het forum wordt er gereageerd door verschillende mensen op verschillende boodschappen en lopen de inhouden door elkaar.
Als ik dit bericht, welk ik nu hier aan het tikken ben, als reactie geplaatst zou hebben op de plaats waar het probleem werd aangesneden (in "Horizon.tuin") dan zou het ook niet meer terug te vinden geweest zijn met een gewone zoektocht want het heeft geen verband meer met de originele topic.

Volgens mij is en blijft de beste mogelijkheid om iets terug te vinden de [Zoek]-functie via de menubalk.
Daarin bestaat de mogelijkheid om op verschillende elementen, waaronder ook tekstfragmenten, te zoeken.

Als je weet dat het een artikel betreft dat onlangs verschenen is, is er ook nog altijd de mogelijkheid om een lijst op te vragen van de laatste 100 berichten.
Daarvoor ga je onderaan de pagina naar het vak "Statistieken" en klikt op de link "Bekijk de meest recente berichten op het forum".

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de [ZOEK]-functie op de menubalk.

Ik denk niet dat er één enige goede indeling bestaat voor iedereen.
Weet echter dat een forum zeer flexibel is in de indeling van zijn categorieën en andere onderdelen. Als het FEL-bestuur een bepaalde structuur beter vindt, dan is het niet zo een groot probleem om de structuur aan te passen. Categorieën, boards en subboards kunnen MET hun inhoud aan berichten verplaatst worden naar gelijk waar. Helaas kan er niet voor iedereen individueel een structuur gemaakt worden.
Waarom eens niet enkele "nuchterdenkende" mensen bij mekaar brengen en eens naar het verre Limburg komen om een en ander te bespreken?
'kf'   'G'
Volgens mij zit het grootste probleem in de grote diversiteit van de berichten die geplaatst worden. Ik denk dat het minstens zo moeilijk is om een geschikte plaats te zoeken om een bericht te plaatsen dan om het terug te vinden.
Veel mensen plaatsen een topic wat eigenlijk verschillende elementen bevat die meerledige reacties kunnen teweegbrengen. Dikwijls is het beter om een algemeen bericht op te splitsen in verschillende topics. Degene die dan een reactie plaatst moet dan ook de goede gewoonte aankweken om een antwoord te plaatsen in de juiste rubriek.

Hieruit bestaat dan ook het grootste deel van de taak van een moderator.
Net zoals een moderator een gesprek tijdens een vergadering in goede banen moet leiden en houden, moet in een forum ook opgelet worden dat een nieuw thema een nieuw topic en/of onderwerp krijgt.
« Lasta redakto: 03 julio 2009, 22:42:25 ptm de Albert1 »

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Navigatie en opzoeken van berichten
« Respondo #3 je: 04 julio 2009, 08:57:55 atm »
Als je weet dat
het een artikel betreft dat onlangs verschenen is, is er ook nog altijd de mogelijkheid om een lijst op te vragen van de laatste 100 berichten.
Daarvoor ga je onderaan de pagina naar het vak "Statistieken" en klikt op de link "Bekijk de meest recente berichten op het forum".

Weer iets nieuws bijgeleerd. Ik zag alleen de laatste vijf nieuwe bijdragen.