+  Esperanto-forum
|-+  Publikaj rilatoj / Contacten
| |-+  Ideoj por antaŭ­enigi Esperanton / Ideeën ter bevordering van Esperanto (Kontrolanto: Roland Rotsaert)
| | |-+  De ster of het jubileumsymbool?

Aŭtoro Fadeno: De ster of het jubileumsymbool?  (Legita 29293 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
De ster of het jubileumsymbool?
« je: 17 majo 2009, 10:38:54 atm »
Ziehier de ster:
en het jubileumsymbool (boon, meloen)

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #1 je: 17 majo 2009, 10:57:57 atm »
beide  ;D

Albert

  • Gasto
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #2 je: 17 majo 2009, 13:41:19 ptm »
Leuven heeft ook een mooie mix van de twee symbolen:

http://www.esperanto3000.be/klubo-eo.html

Misschien een mix als derde optie toevoegen aan de poll?

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #3 je: 18 majo 2009, 10:01:46 atm »
De vraag is volgens mij niet aan de orde. Het bestuur van FEL heeft beslist, na veel goed geld betaald te hebben aan een reclame-adviseur, dat het het jubileum-symbool is. Formaat en kleur werden vastgelegd. Dat werd door de algemene vergadering bekrachtigd. Je kan nu niet gewoon in een forum anders gaan beslissen.

Dat maakt me zo depressief. Er wordt uren, dagen gepalaverd, men komt dan moeizaam tot een beslissing. En een paar jaar later doet iedereen weer gewoon zijn goesting. Alles verloren tijd en moeite.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #4 je: 18 majo 2009, 12:14:52 ptm »
ik denk niet dat de vraag is welke huisstijl we gaan hanteren maar wel hoe we die gaan gebruiken en hoe we anderen gaan overtuigen die te gebruiken.

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #5 je: 18 majo 2009, 14:03:40 ptm »
ik denk niet dat de vraag is welke huisstijl we gaan hanteren ... maar hoe we anderen gaan overtuigen die te gebruiken.
De beste manier is door het goede voorbeeld te geven: Enkele suggesties: (1) Horizon.taal. Jen kan nauwlijks de groepen verwijten dat ze de huisstijl niet gebruiken, als FEL het zelf niet doet. Het "huisblad" zou toch hét paradepaardje in de huisstijl moeten zijn. Suggestie: aan de graficus van FEL vragen een ontwerp uit te dokteren tegen oktober, zodat de nieuwe jaargang 2010 in orde is - (2) Dit forum: het gebruik van de juiste kleur en het goede lettertype bovenaan deze bladzijde is reeds een goede stap. Nu nog het officiële symbool (vind je o.a. op http://eo.wikipedia.org/wiki/Dosiero:Jubilea_simbolo_02.svg) - Wat kan er meer? Ik weet niet in hoeverre technisch dit forum aan te passen is...

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #6 je: 18 majo 2009, 14:11:21 ptm »
uit 'manlibro por esperanto-aktivuloj'
dec 1989

DOMSTILO/HUISSTIJL

FEL la lastajn jarojn dediĝis multan atenton al la informado, kaj precipe al la ekstera
aspekto ĝia.
FEL ellaboris, kun profesia kaj alia helpo, propran domstilon. Ekde la dua duono de 1986 ĝi komencis uzi tiun stilon en ĉiuj siaj presaĝoj.
Evidente FEL instigas siajn lokajn grupojn ankaŭ adapti tiun stilon. FEL eĉ pagas parton de la presaĝoj por la grupoj:
-ĉiu grupo ricevos 50 foliojn + kovertojn senpage
- Informaj faldfolioj
-Esperanto-dokumentoj
- Kompostaĝoj por leterkapoj, por kapo de la kluba revuo, por poŝtkartoj, ... = senpagaj.
La grupo do ne mem ekmuntu siajn titolojn per gluliteroj...
Jen la principoj pri la domstilo (en la nederlanda, kiel originale ricevite):
1: Logo.
Vorm van het logo: de buitenste lijn van de twee E's is steeds zwart. De E's worden
opgevuld, ofwel met een mechanisch zwart raster ofwel met een vol vlak in FEL groen. Alleen bij kleine logo's kan de opvulling vervallen om technische redenen.

2. FEL groen:

Groen 389 (catalogus Pantone). Fel groen wordt uitsluitend op wit papier gedrukt. Het wordt enkel gebruikt voor het logo zelf en eventueel voor kleine andere elementen. Nooit voor grotere vlakken.

3. Lettertypes: er worden drie lettertypes gebruikt: Helvetica, Ronda en Esperanto. Voor lopende teksten gebruikt men Helvetica. Voor siertitels Ronda. In de siertitels 'Flandra Esperanto-ligo' en in deze van de tijdschriften van FEL, worden de hoofdletters gedrukt in het lettertype Esperanto, een type ontworpen door Hugo Fonteyn op basis van de twee E's.

Nota: bij de Esperanto-documenten geldt deze regel enkel voor het kaft. Bij de binnenbladzijden wordt Times gebruikt, omdat dit zetsel reeds bestond voor de FEL-huisstijl werd bepaald.

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #7 je: 18 majo 2009, 16:31:26 ptm »
uit 'manlibro por esperanto-aktivuloj'
dec 1989

Goed dat je dit van onder het stof hebt gehaald, en overgetikt. Ik stel voor de tekst ook te publiceren op de webstek onder "Manlibro por la aktivuloj de FEL": http://www.esperanto.be/fel/akt/

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #8 je: 18 majo 2009, 17:54:04 ptm »
We zullen hier en daar wel wat moeten aanpassen dan. 'Pantone' zegt in de computer en internetwereld niks, bijvoorbeeld.

Albert

  • Gasto
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #9 je: 18 majo 2009, 20:35:22 ptm »
We zullen hier en daar wel wat moeten aanpassen dan. 'Pantone' zegt in de computer en internetwereld niks, bijvoorbeeld.

Sorry maar mag ik mij hier even in het gesprek mengen?
Pantone zegt mij wel nog iets.
 
Ik heb even het Jubilea_simbolo_02.svg afgehaald van de genoemde website.
Als ik dat wat van dichterbij bekijk zie ik:                   
  • de SVG-kenmerken wat kleur betreft zijn R 204, G 232, B 46
  Ik heb ook vergeleken met Pantone.
In deze paletten vind ik niet helemaal de juiste kleur van de genoemde afbeelding.
Pantone 389C = R 201, G 219, B 3   of C 23, M 0, Y 83, K 0
Pantone 381C = R 196, G 219, B 13, of C 23, M 0, Y 89, K 0
 
Bij wijze van test heb ik even de titel veranderd met het Jubileasimbolo en de tekst op witte achtergrond en de kleur aangepast aan Pantone 389.
 
Laat maar weten hoe jullie het willen hebben.

Vergelijking Pantone 389 en SVG
Zie bijlage.
 
Sorry dat ik de ster nog gebruikt had, ik vond alleen zoveel verschillende symbolen dat ik echt niet meer wist wat ik moest gebruiken.
« Lasta redakto: 04 aprilo 2010, 02:01:36 atm de Albert1 »

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #10 je: 18 majo 2009, 21:17:35 ptm »
Ter aanvulling:
Ik heb in het jubileumsymbeel nooit een boon of een meloen gezien, maar wel een wereldbol of twee naar elkaar uitgestoken handen.

Roland

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #11 je: 18 majo 2009, 21:43:59 ptm »
Albert: mooi gedaan in de linkerbovenhoek!
Roland: ja, de handen kloppen; de meloen, tja, zo wordt die al langer genoemd.

Albert

  • Gasto
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #12 je: 19 majo 2009, 01:57:31 atm »
---8<---
Wat kan er meer? Ik weet niet in hoeverre technisch dit forum aan te passen is...

Aan wat had je gedacht?
 
Momenteel probeer ik het "Blauwgrijze" om te zetten in groen. Maar er is nog tamelijk veel werk aan.

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #13 je: 20 majo 2009, 09:39:49 atm »
In deze paletten vind ik niet helemaal de juiste kleur van de genoemde afbeelding.
Pantone 389C = R 201, G 219, B 3   of C 23, M 0, Y 83, K 0
Pantone 381C = R 196, G 219, B 13, of C 23, M 0, Y 89, K 0
Ik herinner me vaag dat onze toenmalige graficus vertelde dat Pantone 389 niet precies in RGB-kleuren kon worden omgezet, en hij heeft toen iets genomen dat er "het dichtst bij lag". Als het nu wel kan, des te beter. Maar ieder beeldscherm geeft een beetje een andere kleur. Dus 100 % juist is het m.i. nooit.

Elsalutinta Roger Verhiest

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 21
  • Sekso: Vira
Re: De ster of het jubileumsymbool?
« Respondo #14 je: 29 majo 2009, 12:26:55 ptm »
Ter aanvulling:
Ik heb in het jubileumsymbeel nooit een boon of een meloen gezien, maar wel een wereldbol of twee naar elkaar uitgestoken handen.

Roland

Ik  zie dan weer het cijfer acht ; zoals de oude europese vlag altijd deed denken aan een lange witte onderbroek aan een vlaggestok.  Waarom men ooit van de Verda stelo afstapte is mlij een raadsel.