+  Esperanto-forum
|-+  Flandra Esperanto-ligo / Vlaamse Esperantobond
| |-+  Kongresoj / Congressen (Kontrolanto: PaulP)
| | |-+  100ste Wereldcongres Esperanto Rijsel - dinsdag

Aŭtoro Fadeno: 100ste Wereldcongres Esperanto Rijsel - dinsdag  (Legita 4589 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
100ste Wereldcongres Esperanto Rijsel - dinsdag
« je: 28 julio 2015, 21:32:10 ptm »
Voor mij de eerste echte congresdag en ook de eerste grondige kennismaking met het congresgebouw. Ik ken het al enkele dagen en weet ondertussen dat het een doolhof is met elf niveaus waarvan sommige maar via verborgen gangetjes en trappen te bereiken zijn. Ondertussen zijn al overal wegwijzers bijgehangen, maar sommige lokalen blijven moeilijk te vinden.

Voor de middag waren er twee bijeenkomsten:
  • BRICS (Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika). Ik kende de term uit de economische berichtgeving, maar wist niet dat er ook Esperanto-uitwisselingen tussen deze landen waren (eerder op cultureel gebied, niet op vlak van handel zoals ik zou verwachten). De uiteenzettingen waren moeilijk te volgen (in het begin was er geen microfoon). Ik hoop dat iemand van de Google-lijst 'komerco' een verslag maakt.
  • ESF (Esperantic Studies Foundation) is een Amerikaanse stichting, vandaar de naam. Sedert de stichting in 1968 werden veel projecten ondersteund, o.m. lernu.net, edukado.net, NASK (Nord-Amerika Somera Kursaro), tekstaro.net, lingvohelpilo.ikso.net, WikiTrans.net... (www.esperantic.org)

    De drie vergaderingen van de namiddag hadden - jammer genoeg - één element gemeen: de amateuristische wijze waarop de zaak voorbereid en geleid werd. Je vraagt je af hoeveel meer men zou kunnen bereiken met een deskundige leiding...
  • TEĴA (Tutmonda Esperanta Ĵurnalista Asocio). Het grootste deel van de vergadering werd besteed aan procedurekwesties. De plannen van de vereniging kwamen maar op het einde aan bod. Alfred Schubert (D) is de nieuwe voorzitter.
  • AVE (Asocio de Verdulaj Esperantistoj, de 'groene' esperantobewing met 'groen' in de betekenis van 'ecologisch', de groene politieke partijen moeten over het algemeen niet van Esperanto weten). Men had vergeten een pc mee te brengen, waardoor de wel aanwezige projector niet kon gebruikt worden en de (vele) projecten niet goed konden gepresenteerd worden aan het publiek.
  • EJA (Esperanta Jura Asocio). Het bestuur werd een beetje verjongd, door de verkiezing tot voorzitter van Miguel Faria de Bastos, een Portugese jurist die vooral in Angola actief is.
Een goede gewoonte van vroegere congressen is wat in onbruik geraakt: de sprekers stellen zich nog maar zelden voor met hun naam en congresnummer (handig voor wie achteraf een verslag moet maken of een spreker wil contacteren).


De werkdag werd besloten met een informele bijeenkomst van Esperanto-bibliothecarissen, ter voorbereiding van de vergadering van donderdag. Er werd getracht een gemeenschappelijke visie ter bereiken over goede de gemeenschappelijke catalogus van Esperantobibliotheken er zou moeten uit zien. Een verslag zal via de Google-lijst 'bibliotekoj' verspreid worden.