+  Esperanto-forum
|-+  Flandra Esperanto-ligo / Vlaamse Esperantobond
| |-+  FEL / VEB (Kontrolanto: PaulP)
| | |-+  Misio

Aŭtoro Fadeno: Misio  (Legita 20445 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Misio
« je: 28 septembro 2012, 13:38:20 ptm »
Je reactie:"indien je wilt dat er meer belangstelling is van de franstaligen, begin er dan aan", is terecht Toch is het complexer. Je wil niet alleen handelen  de kennis ontbreekt(teveel angst om een ongeleid projectiel te worden) en vooral er is de leegte aan beide zijden. Je weet niet wie interesse heeft en wie beslissingsbevoegdheid.
Tijdens de laatste bestuursvergadering van FEL werd gevragd een brainstorming te doen over FEL. Ik haal hier enkele zaken aan die ik heb binnen gestuurd en die toch op het thema betrekking hebben. Voor mij is communicatie in de brede zin de kern. Als eerste komt dan in ons land de communicatie met de franstaligen
Is FEL nodig?
Wat is het doel en het nut van FEL? Beantwoord Fel nog aan de huidige omstandigheden? De opdracht “disvastigi la lingvon” komt erg vaag over. Indien dit alleen het doel is, zijn Belgische of Europese verenigingen misschien efficiënter zijn.
 Indien het doel is de samenwerking tussen de lokale clubs te bevorderen dan moet dat gezegd worden. Een van de doelstellingen is waarschijnlijk een organisatie te zijn die toelaat subsidies te krijgen. Degenen die deze subsidies toekennen moeten dit kunnen verrechtvaardigen. Meestal wordt geld aan verenigingen gegeven omdat ze de cohesie tussen mensen zou bevorderen. Besturen gaat gemakkelijker wanneer de mensen niet tegenover elkaar staan maar min of meer dezelfde mening hebben over dezelfde zaken. Het Vlaams Nationalisme heeft geleid tot de opsplitsing in gemeenschappen en gewesten. Het is onwaarschijnlijk dat de Vlaamse gemeenschap subsidies verleent om tot een betere communicatie met franstaligen te komen.
 Stappen in het beleid Uitgaande van dat gegeven meen ik dat het belangrijk is de positie van FEL opnieuw te bepalen in de deze wereld met gemeenschappen en gewesten. Een missie is nodig. Deze missie moet meer zijn dan “disvastigi” en ook het “kial” en “kiel” bevatten. Een goed geschreven missie is een half DIN A4 blad. Samen met logo moet ze zoveel mogelijk zichtbaar worden om de identiteit van de vereniging kenbaar te maken.
Is het verspreiden van de taal niet wat weinig. Had Zamenhof zelf niet een wat bredere visieĉ Een betere communicatie tussen mensen met verschillende talen. Dit houdt een bredere opdracht in. Ook andere vormen om de communicatie te bevorderen vallen daaronder: pictogrammen, een universele gebarentaal, gebruik van informatica, ,,,, Indien de doelstelling van FEL breder wordt, dan is er ook meer reden voor financiële ondersteuning. Niet alleen van het Vlaamse Gewest maar ook van de Boudewijnstichting of Europa. Het vragen naar geld bij dergelijke organisaties vraagt wel een goed uitgewerkt plan met doelstelling en methode.
 Rol van Esperanto-forumo Welk niveau men ook kiest, Vlaams, Belgisch of Europees, altijd zal het internet een belangrijke rol spelen. Het Esperanto-forum kan de basis vormen maar een samenwerking met Lernu, Edukado.net of andere organisaties moet overwogen worden. Indien men het doet moet de vraag goed voorbereid zijn met toelichting van het voordeel voor beide partijen.
Zover mijn losse ideeën. Ik ben mij goed bewust van de beperkingen. Noch op Vlaams, Belgisch of Europees vlak ken ik iemand tot wie men zich kan wenden om een dergelijk project - optimalisatie van communicatie - te steunen. Toch ligt daar de toekomst.
Valentinus

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1313
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Misio
« Respondo #1 je: 28 septembro 2012, 14:20:09 ptm »
(ĉu teknike eblas translokigi ĉi tiun kaj la antaŭan mesaĝon al nova temo 'misio', aŭ ĉu estas pli simple komenci novan temon?)

Dum la pasintsabata ĝenerala kunveno oni mallonge parolis pri la FEL-misio. Tiam mi pensis 'certe ieekzistas aktuala teksto kun la FEL-misio'. Efektive, la teksto estis antaŭ ĝies okuloj, sed neniu vidis ĝin... Estas parto de la konkludoj post la grupvizitoj de Marc Van den Bempt. ĝi estis diskonigita dum la ĝenerala kunveno en Leuven (25 februaro 2012), en Horizontaal (julio-aŭgusto 2012, p. 4) kaj Vertikale 44 (p. 32-33). Eble la teksto ne taŭgas, sed neniu reagis... Mi poste kopias la esperantan version.
 
Roland
--
Kio estas nia misio ?

En 1995 ni celis ĉenerale enkonduki Esperanton kiel solvon por la internacia lingvoproblemo. Nun ni pli emas prezenti la jamajn praktikajn avantaĵojn de Esperanto kaj disvastigi ĝian uzadon, do pli la praktiko ol la idealismo (kvankam idealismo kompreneble restas).
Eblas realigi tion laŭ du vojoj. La plej ŝatata estas disvastigi Esperanton en la mondon per lokaj rimedoj. Ni ekzemple informas studentojn (el aliaj provincoj, el aliaj landoj) kiuj loĝas en nia urbo pri Esperanto ; ni zorgas ke nia retpaĝo ankaŭ utilas por eksterlandanoj ; ni klopodu havi alilandajn kursanojn ; ni havu kontaktojn kun aliaj kontinentoj kaj kunlaboru en la realigo de kursoj kaj evoluprojektoj tie. Nia ĉefa celo estas Esperanto ; membronombro kaj kotizo ne tre gravas.
 
Alia vojo, ankaŭ grava, estas disvastigi Esperanton en la loka komunumo kaj regiono. Ekzemple, ni altiras lokajn kursanojn, ni prizorgas la rilatojn kun urbestraro kaj lokaj asocioj. Gravas la membronombro kaj la kotizoj kaj pro tio grupkunvenoj kaj komunikado inter la membroj estas bone prizorgataj.
 
Post sondado ĉe la grupoj evidentiĝis ke, se eble, ambaŭ vojoj estu sekvataj. eĉ se la unua vojo ricevas prioritaton, necesas havi minimuman lokan membrobazon. Finfine tamen gravas la preferoj de la lokaj volontuloj.


*****

  • Gasto
Re: Misio
« Respondo #2 je: 28 septembro 2012, 16:06:49 ptm »
Alles kan maar het eeuwigdurende probleem is en blijft: "WIE DOET WAT?"

Mi neniam vere komprenas aŭ komprenis tiun demandon. ĉiam oni povas trovi volontulon. Mi luktis dum 20 jaroj en SAT kaj neniam povis plendi pri manko de helpo. Evidente oni devas demandi al homoj, oni preskaŭ devas ĉasi ilin.
Ek de januaro mi denove estos plentempa prezidanto de LVS en Antverpeno. Mi nun ne prenas plian taskon, sed diru post duonan jaron mi eble povas jesi pri demando al helpo.

Ni vidu
amike *****
« Lasta redakto: 28 septembro 2012, 22:49:54 ptm de Albert1 »

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Misio
« Respondo #3 je: 30 septembro 2012, 09:55:25 atm »
*****, vi diras:
ĉiam oni povas trovi volontulon.

Eble jes. Sed tio ne estas la bazo por sukseso. Mankas ofte "management" (gvidado): klaraj celoj, volo por suksesi, fiksi la decidpovo, definita laborgrupo, fiksi la tempolimitoj, raporti, korekti,  ....

Por la domo: mi pensas Roland pravas. La tempo helpos solvi tian problemon. La nuna domo kun plafonoj de 7 ne taugas. Cxu eblas fari de tia domo uzeblan lokon? Pri kia budgeto? Por kompari la ebleconojn oni bezonas ciferojn.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Misio
« Respondo #4 je: 30 septembro 2012, 23:06:08 ptm »
Is FEL nodig? Wat is het doel en het nut van FEL? Beantwoord Fel nog aan de huidige omstandigheden? De opdracht “disvastigi la lingvon” komt erg vaag over. Indien dit alleen het doel is, zijn Belgische of Europese verenigingen misschien efficiënter zijn.

Realistisch? Wat zou er gebeuren als FEL verdwijnt, het Esperantocentrum opgedoekt wordt en al het werk dat daar gedaan wordt weg valt? Weg libroservo, weg eldonejo, weg Monato, weg centraal contactpunt voor heel de wereld. Om dat van voor af aan weer op te bouwen, daar ga je twintig jaar aan bezig zijn. En eerlijk, zonder dat centrum zal er gewoon geen Monato, eldonejo en libroservo meer zijn want het werk dat daarin kruipt kan niet gedaan worden door louter vrijwilligers die zo af en toe eens bijeen komen. Daar is een permanente bemanning voor nodig.

Citaĵo
Indien het doel is de samenwerking tussen de lokale clubs te bevorderen dan moet dat gezegd worden. Een van de doelstellingen is waarschijnlijk een organisatie te zijn die toelaat subsidies te krijgen.

Het centrum is er, FEL heeft een ledenblad (twéé zelfs), een website, infrastructuur en een netwerk van contacten waar de meeste vzw's zelfs niet van durven dromen. Het bevorderen van de samenwerking tussen de clubs zou perfect kunnen met wat er nu is.

Citaĵo
Degenen die deze subsidies toekennen moeten dit kunnen verrechtvaardigen. Meestal wordt geld aan verenigingen gegeven omdat ze de cohesie tussen mensen zou bevorderen. Besturen gaat gemakkelijker wanneer de mensen niet tegenover elkaar staan maar min of meer dezelfde mening hebben over dezelfde zaken.


Als het over subsidies gaat, de enige reden waarom ze wegvallen is omdat er geen projecten georganiseerd worden. Taal en Cultuur is destijds doodgebloed. Dat had nochtans iets kunnen worden. Het had zelfs een website met geen misse naam: www.taalencultuur.net. Iets waar mee kon uitgepakt worden naar zowat heel de culturele sector.

Citaĵo
Het Vlaams Nationalisme heeft geleid tot de opsplitsing in gemeenschappen en gewesten.

Wat dat er mee te maken heeft ontgaat me maar dat is niet waar: de opsplitsing in gemeenschappen en gewesten is het gevolg van de Franstalige weigering om tweetaligheid te aanvaarden in Wallonië.

Citaĵo
Het is onwaarschijnlijk dat de Vlaamse gemeenschap subsidies verleent om tot een betere communicatie met franstaligen te komen.

Er gaan subsidies naar heel wat organisaties van 'interculturele' aard. Wat de Vlaamse Gemeenschap wel vraagt is dat voor de officiële administratie het Nederlands gebruikt wordt.
« Lasta redakto: 30 septembro 2012, 23:07:44 ptm de Pilgrimo »

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Misio
« Respondo #5 je: 01 oktobro 2012, 10:26:38 atm »
Dank om te reageren. Men vroeg om een brainstorming over " Hoe moet het verder met FEL?" Mijn punt was dat de missie van FEL opnieuw moet gedefinieerd woden uitgaande van de gewijzigde omstandigheden. Volgens mij moet de nadruk meer liggen op "komunikado" en "interrilatoj enter homoj". Ik denk dat dit ook het doel was van Zamenhof - zeker op het einde van zijn leven. "Disvastigi la lingvon" maakt hiervan maar een onderdeel uit. Een bewijs dat Esperanto nuttig kan zijn, zou in België de verbetering van de communicatie met de frans- en de duitstaligen kunnen zijn.
 
Laten wij verder gaan met ons gedachtenexperiment.
- Realistisch? Wat zou er gebeuren als FEL verdwijnt, het Esperantocentrum opgedoekt wordt en al het werk dat daar gedaan wordt weg valt? Weg libroservo, weg eldonejo, weg Monato, weg centraal contactpunt voor heel de wereld. Om dat van voor af aan weer op te bouwen, daar ga je twintig jaar aan bezig zijn. En eerlijk, zonder dat centrum zal er gewoon geen Monato, eldonejo en libroservo meer zijn want het werk dat daarin kruipt kan niet gedaan worden door louter vrijwilligers die zo af en toe eens bijeen komen. Daar is een permanente bemanning voor nodig.
Als buitenstaander zou ik zeggen dat het verkopen en verzenden van boeken ook via het UK in Rotterdam kan verlopen. Monato is een zelfstandige onderneming. Is het zo onmogenlijk dat BEFof BENELUKS een organisatie op poten zet die boeken verkoopt? Staat de verkoop van boeken in de missie van FEL?
weg centraal contactpunt voor heel de wereld. Om dat van voor af aan weer op te bouwen, daar ga je twintig jaar aan bezig zijn. Daarin heb je volkomen gelijk. Men mag een dergelijke verworvenheid niet zo maar opgeven. De meerwaarde moet wel duidelijk zijn.

- Het centrum is er, FEL heeft een ledenblad (twéé zelfs), een website, infrastructuur en een netwerk van contacten waar de meeste vzw's zelfs niet van durven dromen. Het bevorderen van de samenwerking tussen de clubs zou perfect kunnen met wat er nu is.
Staat het bevorderen van de samenwerking van de clubs in de missie van FEL? Ook het waarom en het hoe?

- Als het over subsidies gaat, de enige reden waarom ze wegvallen is omdat er geen projecten georganiseerd worden. Taal en Cultuur is destijds doodgebloed. Dat had nochtans iets kunnen worden. Het had zelfs een website met geen misse naam: www.taalencultuur.net. Iets waar mee kon uitgepakt worden naar zowat heel de culturele sector.  Ik kende dit niet. Het is te betreuren dat het niet meer bestaat. In een onderneming zou men een werkgroep oprichten voor een analyse: wat zijn de oorzaken van het mislukken? Wat kan in de toekomst verbeterd worden?

- Wat dat er mee te maken heeft ontgaat me maar dat is niet waar: de opsplitsing in gemeenschappen en gewesten is het gevolg van de Franstalige weigering om tweetaligheid te aanvaarden in Wallonië.
Het heeft er wel mee te maken. De splitsingsziekte in België (vroeger godsdienst, nu taal) zie ik als een bron van kunstmatige rivaliteit. Zij dient om een relatief kleine elite de macht te geven (vroeger clerus en adel, thans een beperkte groep liberale families die de media in handen hebben) . Deze media manipuleren. Jouw  "de anderen zijn de schuld" is daar een typisch voorbeeld van. Ik betwijfel of het zo eenvoudig is. Ik zie hier duidelijk een gebrek aan communicatie waaraan esperanto een bijdrage kan leveren. 
- Er gaan subsidies naar heel wat organisaties van 'interculturele' aard. Wat de Vlaamse Gemeenschap wel vraagt is dat voor de officiële administratie het Nederlands gebruikt wordt.
Het eerste doel van elk bedrijf of organisatie is van te blijven verder te bestaan. Indien hier subsidies voor nodig zijn dan is dat maar zo. Daar is op zich niets minderwaardig aan. Voor de Vlaamse gemeenschap moeten de subsidies met har doelstellingen overeen komen.  Ik geloof dat voor de missie van FEL (zelfs in haar huidige vorm) beter naar een bredere basis gezocht wordt: Boudewijnstichting, Europa.

 



 
 
« Lasta redakto: 01 oktobro 2012, 10:52:20 atm de Valentinus »

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Misio
« Respondo #6 je: 01 oktobro 2012, 13:05:55 ptm »
 Kara Roland,

 
Dankon por la teksto.  Vi diras:
En 1995 ni celis ĉenerale enkonduki Esperanton kiel solvon por la internacia lingvoproblemo. Denove mi demandis min ĉu disvastigi esperantonsufiĉas? Mi pensas la misio estas pli larĝa: Komunikado kaj plibonigi telatojn enter homoj.
Se oni denove volas pripensi la mision de FEL, mi sugestas

 
  • La komunikado kun la sudo de la lando
  • Kontaktoj kun azilantoj
Valentinus
 

 
 
(Sube teksto de Roland)
 
Kio estas nia misio ?

En 1995 ni celis ĉenerale enkonduki Esperanton kiel solvon por la internacia lingvoproblemo. Nun ni pli emas prezenti la jamajn praktikajn avantaĵojn de Esperanto kaj disvastigi ĝian uzadon, do pli la praktiko ol la idealismo (kvankam idealismo kompreneble restas).
Eblas realigi tion laŭ du vojoj. La plej ŝatata estas disvastigi Esperanton en la mondon per lokaj rimedoj. Ni ekzemple informas studentojn (el aliaj provincoj, el aliaj landoj) kiuj loĝas en nia urbo pri Esperanto ; ni zorgas ke nia retpaĝo ankaŭ utilas por eksterlandanoj ; ni klopodu havi alilandajn kursanojn ; ni havu kontaktojn kun aliaj kontinentoj kaj kunlaboru en la realigo de kursoj kaj evoluprojektoj tie. Nia ĉefa celo estas Esperanto ; membronombro kaj kotizo ne tre gravas.
 
Alia vojo, ankaŭ grava, estas disvastigi Esperanton en la loka komunumo kaj regiono. Ekzemple, ni altiras lokajn kursanojn, ni prizorgas la rilatojn kun urbestraro kaj lokaj asocioj. Gravas la membronombro kaj la kotizoj kaj pro tio grupkunvenoj kaj komunikado inter la membroj estas bone prizorgataj.
 
Post sondado ĉe la grupoj evidentiĝis ke, se eble, ambaŭ vojoj estu sekvataj. eĉ se la unua vojo ricevas prioritaton, necesas havi minimuman lokan membrobazon. Finfine tamen gravas la preferoj de la lokaj volontuloj.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Misio
« Respondo #7 je: 01 oktobro 2012, 13:16:56 ptm »
Dank om te reageren. Men vroeg om een brainstorming over " Hoe moet het verder met FEL?" Mijn punt was dat de missie van FEL opnieuw moet gedefinieerd woden uitgaande van de gewijzigde omstandigheden. Volgens mij moet de nadruk meer liggen op "komunikado" en "interrilatoj enter homoj". Ik denk dat dit ook het doel was van Zamenhof - zeker op het einde van zijn leven. "Disvastigi la lingvon" maakt hiervan maar een onderdeel uit. Een bewijs dat Esperanto nuttig kan zijn, zou in België de verbetering van de communicatie met de frans- en de duitstaligen kunnen zijn.

Met de Duitstaligen misschien wel. Met de Franstaligen niet direct, alle Vlamingen leren immers al verplicht Frans op school dus er is geen kwestie van "elkaar niet verstaan" en is er ook geen "brugtaal" nodig. Nu, het zou al een ferme stap vooruit zijn moest het Nederlands ook een verplicht schoolvak worden in Wallonië. Dat is vandaag namelijk niet het geval. Op Europees niveau zou Esperanto een functie kunnen vervullen omdat er daar wel degelijk een behoefte is aan een "brugtaal".

Citaĵo
Als buitenstaander zou ik zeggen dat het verkopen en verzenden van boeken ook via het UK in Rotterdam kan verlopen. Monato is een zelfstandige onderneming. Is het zo onmogenlijk dat BEFof BENELUKS een organisatie op poten zet die boeken verkoopt? Staat de verkoop van boeken in de missie van FEL?

Verkoop gebeurt niet alleen per post, dat gebeurt ook wel eens in het centrum zelf. Dat functioneert trouwens ook als verkooppunt voor Wallonië, Nederland en een boel andere landen, dus daar hoeft niets aan veranderd te worden. FEL is over de hele wereld bekend in Esperantomiddens.

Citaĵo
- Het centrum is er, FEL heeft een ledenblad (twéé zelfs), een website, infrastructuur en een netwerk van contacten waar de meeste vzw's zelfs niet van durven dromen. Het bevorderen van de samenwerking tussen de clubs zou perfect kunnen met wat er nu is.
Staat het bevorderen van de samenwerking van de clubs in de missie van FEL? Ook het waarom en het hoe?

Geen idee, maar er wordt wel elke algemene vergadering opnieuw over gesproken. De infrastructuur is er, de clubs hoeven er alleen maar gebruik van te maken. Om maar iets te zeggen: er verschijnt amper iets van clubnieuws in Horizontaal.

Citaĵo
Ik kende dit niet. Het is te betreuren dat het niet meer bestaat. In een onderneming zou men een werkgroep oprichten voor een analyse: wat zijn de oorzaken van het mislukken? Wat kan in de toekomst verbeterd worden?

Taal en Cultuur werd aangekondigd in Horizontaal als activiteit in Antwerpen. De website stond lang online. Het probleem is dat de andere clubs dat niet mee oppikten. Leuven heeft al jaren een succesvol Talenfestival, dat had mee de aanzet kunnen geven voor een nationaal project.

Citaĵo
Het heeft er wel mee te maken. De splitsingsziekte in België (vroeger godsdienst, nu taal) zie ik als een bron van kunstmatige rivaliteit. Zij dient om een relatief kleine elite de macht te geven (vroeger clerus en adel, thans een beperkte groep liberale families die de media in handen hebben) . Deze media manipuleren. Jouw  "de anderen zijn de schuld" is daar een typisch voorbeeld van.

Even de geschiedenisfeiten nachecken.
De gemeenschappen zijn er in 1970 gekomen omdat de Nederlandstaligen vastgelegde culturele autonomie wilden voor hun taalgemeenschap, na 140 jaar taalstrijd tegen de Franstalige hegemonie. De oorspronkelijke eis van de Nederlandstaligen was gewoon gelijke berechting over heel het Belgisch grondgebied maar dit werd door de Franstaligen geweigerd omdat zij geen Nederlandse aanwezigheid wilden in Wallonië.
De Gewesten zijn er gekomen omdat Wallonië een economisch federalisme wilde.
De splitsing van België is er dus op vraag van Wallonië gekomen.

Citaĵo
Ik betwijfel of het zo eenvoudig is. Ik zie hier duidelijk een gebrek aan communicatie waaraan esperanto een bijdrage kan leveren. 

De communautaire kwestie in België is geen kwestie van gebrek aan communicatie. Alle Vlamingen leren verplicht Frans op school en verstaan het. Omgekeerd is dat al minder het geval (België is daarmee het enige land in Europa waar de meerderheid verplicht wordt de taal van de minderheid te leren en omgekeerd niet). Esperanto invoeren lost de problemen in Brussel en de Rand niet op want dat is geen probleem van elkaars taal niet verstaan. Iedere Vlaming die in Vlaams Brabant woont verstaat de Franstaligen heel goed.

Maar goed ik zou wel eens willen weten hoe dat precies in zijn werk zou moeten gaan, Esperanto invoeren in België. Gaan we verplicht Esperanto moeten spreken in het federaal parlement? Worden we wetteksten voortaan in het Esperanto opgesteld? Zo ja, dan is dat een zware aanfluiting van de democratie en mag het Vlaams en Waals parlement onmiddellijk de Belgische staat opdoeken. Vertegenwoordiging van het volk moet in de taal van het volk mogelijk zijn.
Wordt Esperanto een derde taal (keuze) in het parlement en de wetgeving? Zo ja, dan is er geen kat die dat zal gebruiken. Vlaamse volkstegenwoordigers zullen immers liever hun eigen taal gebruiken en Waalse eveneens, ze hebben geen enkele reden om naar Esperanto over te schakelen.
En dit zal het geval zijn in alle Belgische instellingen. Ieder burger van dit land zal de eigen taal kiezen.
Gaan we Esperanto misschien in het middenveld introduceren, in de mediaŭ Gezamenlijke kranten in Esperanto? Dat zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, maar opnieuw zal het overgrote deel van de bevolking er voor kiezen om kranten en nieuws in de eigen taal te lezen. Een Esperantogazet zal enkel door Esperantisten gelezen worden.

Citaĵo
[/i] Het eerste doel van elk bedrijf of organisatie is van te blijven verder te bestaan. Indien hier subsidies voor nodig zijn dan is dat maar zo. Daar is op zich niets minderwaardig aan. Voor de Vlaamse gemeenschap moeten de subsidies met har doelstellingen overeen komen.  Ik geloof dat voor de missie van FEL (zelfs in haar huidige vorm) beter naar een bredere basis gezocht wordt: Boudewijnstichting, Europa.

Er zijn subsidies geweest vanuit de Vlaamse Gemeenschap. Nog steeds trouwens: de DAC subsidies komen van de Vlaamse Gemeenschap.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Misio
« Respondo #8 je: 01 oktobro 2012, 13:21:31 ptm »
Overigens, als de doelstelling van FEL het verspreiden van Esperanto is, dan lijkt samenwerking (of fusie) met de Nederlandse Esperantobeweging veel belangrijker. Het is namelijk efficiënter om de Nederlandstalige propaganda en campagnes over heel het Vlaamse en Nederlandse grondgebied te centraliseren (een doelpubliek van 23 miljoen mensen in plaats van 7). Om te beginnen zou Horizontaal een gezamenlijk blad van de Nederlandse en de Vlaamse Esperantisten kunnen worden.

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Misio
« Respondo #9 je: 01 oktobro 2012, 19:16:21 ptm »
Overigens, als de doelstelling van FEL het verspreiden van Esperanto is, dan lijkt samenwerking (of fusie) met de Nederlandse Esperantobeweging veel belangrijker. Het is namelijk efficiënter om de Nederlandstalige propaganda en campagnes over heel het Vlaamse en Nederlandse grondgebied te centraliseren (een doelpubliek van 23 miljoen mensen in plaats van 7). Om te beginnen zou Horizontaal een gezamenlijk blad van de Nederlandse en de Vlaamse Esperantisten kunnen worden.

Ik dacht dat samenwerking met Nederland al was voorgesteld maar niet doorgegaan door gebrek aan interesse. Anderzijds vraag ik mij toch af: waarom die constructieĉ Is dan een Benelux organisatie niet meer aangewezen?  Waarom organiseren op basis van de taal?  Esperanto maakt het mogelijk te communiceren in een groter geheel. Laat ons bewijzen dat kan.
 

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Misio
« Respondo #10 je: 01 oktobro 2012, 20:39:16 ptm »
Beste Alfredo,
De discussie begint gevaarlijk te worden. Men zegt: wanneer Belgen discussiëren over de taalproblematiek  komen ze altijd uit op de tweede wereldoorlog en eindigt de discussie in schelden. Laat ons hopen dat dit hier niet het geval wordt.

- Je zegt: Met de Duitstaligen misschien wel. Met de Franstaligen niet direct, alle Vlamingen leren immers al verplicht Frans op school dus er is geen kwestie van "elkaar niet verstaan" en is er ook geen "brugtaal" nodig. Nu, het zou al een ferme stap vooruit zijn moest het Nederlands ook een verplicht schoolvak worden in Wallonië. Dat is vandaag namelijk niet het geval. Op Europees niveau zou Esperanto een functie kunnen vervullen omdat er daar wel degelijk een behoefte is aan een "brugtaal".

Is dit niet wat arrogant? Juist is het zeker niet. Heb je Anciaux al Frans horen spreken? Zijn - volgens jou - verplichte opleiding in het Frans was duidelijk geen succes. Je lijkt ook niets gehoord te hebben over de immersiescholen in het zuiden van het land. Heel erg vind ik het dat leraren met een franstalig diploma geen les mogen geven in het Noorden van het land. Iets waar België enorm voordeel kon aan hebben "native speakers" gaat verloren door bekrompenheid.

- Verkoop gebeurt niet alleen per post, dat gebeurt ook wel eens in het centrum zelf. Dat functioneert trouwens ook als verkooppunt voor Wallonië, Nederland en een boel andere landen, dus daar hoeft niets aan veranderd te worden. FEL is over de hele wereld bekend in Esperantomiddens.
Akkoord het goede moeten wij behouden.

- Geen idee, maar er wordt wel elke algemene vergadering opnieuw over gesproken. De infrastructuur is er, de clubs hoeven er alleen maar gebruik van te maken. Om maar iets te zeggen: er verschijnt amper iets van clubnieuws in Horizontaal.
Het valt mij ook op. Kan dit niet geherdefinieerd worden in de missie van FEL: ruimte in Horizontaal, plaatselijk nieuws in de vorm van een brief, eigen clubblad overbodig, vrijgekomen energie besteden aan Horizontaal?

- Even de geschiedenisfeiten nachecken.
De gemeenschappen zijn er in 1970 gekomen omdat de Nederlandstaligen vastgelegde culturele autonomie wilden voor hun taalgemeenschap, na 140 jaar taalstrijd tegen de Franstalige hegemonie. De oorspronkelijke eis van de Nederlandstaligen was gewoon gelijke berechting over heel het Belgisch grondgebied maar dit werd door de Franstaligen geweigerd omdat zij geen Nederlandse aanwezigheid wilden in Wallonië.
De Gewesten zijn er gekomen omdat Wallonië een economisch federalisme wilde.
De splitsing van België is er dus op vraag van Wallonië gekomen.

Je laat de geschiedenis beginnen wanneer het je uitkomt. Het begon allemaal vroeger. Voor en na de tweede wereldoorlog was de christelijke zuil (CVP) machtig in het Noorden van het land. Zij beheerde een enorme geldmassa:  scholen, ziekenhuizen, .... Met afname van de religie dreigde ook haar macht verloren te gaan. Daarom werd een nieuwe splijtzwam gezocht in de verdeel en heers politiek. De taal was bruikbaar. Het was het begin van de splitsingsziekte. De gewesten zijn er gekomen omdat men anders met Brussel geen weg kon. Bij elke moeilijkheid splitste men verder: eerst per woonplaats en dan per taal. Het is verkeerd te zeggen dat de bewoners van het Zuiden dat wilde. Zij wilde dat niet, zij waren geen vragende partij.
Dergelijke constructies (het door elkaar splitsen van woonplaats en ideologie) zijn vreemd maar niet uitzonderlijk. In Bosnië-Hercegovina bestaat hetzelfde maar dan op basis van religie: Islam en Orthodoxie..Haast altijd gaat het bij dergelijke splitsingen om het beheer (en afromen) van de geldmassa om te besturen.
 Hoe dan ook een organisatie op basis van taal is veelal inefficiënt. Multinationals vermijden het en organiseren op basis van hun product.

- De communautaire kwestie in België is geen kwestie van gebrek aan communicatie. Alle Vlamingen leren verplicht Frans op school en verstaan het. Omgekeerd is dat al minder het geval (België is daarmee het enige land in Europa waar de meerderheid verplicht wordt de taal van de minderheid te leren en omgekeerd niet). Esperanto invoeren lost de problemen in Brussel en de Rand niet op want dat is geen probleem van elkaars taal niet verstaan. Iedere Vlaming die in Vlaams Brabant woont verstaat de Franstaligen heel goed.

Je bent duidelijkgeïndoctrineerdWat een beschuldigingen? Waarop baseer je jeĉ Ik heb gestudeerd in het Nederlands en achteraf aan de UCL omdat de opleiding in het Nederlands niet beschikbaar was (Industriële Toxicologie). Ik mocht bij sommige proffen het examen in het Nederlands maken. De thesis was in het Engels.
Je hebt overal vreemde types maar in het Zuiden zijn zij niet talrijker dan in het Noorden. Indien je Esperanto ongeschikt vindt, dan kan je aan pictogrammen denken voor Brussel. Hoe dan ook men met trachten de communicatie te verbeteren.

- Er zijn subsidies geweest vanuit de Vlaamse Gemeenschap. Nog steeds trouwens: de DAC subsidies komen van de Vlaamse Gemeenschap. 
 Het is onwaarschijnlijk dat wij nog van de Vlaamse gemeenschap subsidies zullen krijgen. Wij komen onvoldoende met hun doelstellingen overeen. Ik denk dat wij meer naar België (Boudewijnstichting) en Europa moeten kijken.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1313
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Misio
« Respondo #11 je: 01 oktobro 2012, 22:18:00 ptm »

- Geen idee, maar er wordt wel elke algemene vergadering opnieuw over gesproken. De infrastructuur is er, de clubs hoeven er alleen maar gebruik van te maken. Om maar iets te zeggen: er verschijnt amper iets van clubnieuws in Horizontaal.
Het valt mij ook op. Kan dit niet geherdefinieerd worden in de missie van FEL: ruimte in Horizontaal, plaatselijk nieuws in de vorm van een brief, eigen clubblad overbodig, vrijgekomen energie besteden aan Horizontaal?


Het mag in de statuten of in een missieverklaring staan, het mag een beslissing van het bestuur of van de algemene vergadering zijn... de ervaring leert dat een aanzienlijk deel van de groepen (en van de leden van de beweging in het algemeen - ook internationaal) zich daar niets van aantrekt. Het is jammer, maar wij zijn nu eenmaal geen strak georganiseerde beweging zoals Greenpeace of een politieke partij en wij moeten met die realiteit leven. Wij kunnen hooguit suggesties doen en trachten bij te sturen.

Roland

PS: Ik betwijfel of discussies over de recente geschiedenis van België iets kunnen bijdragen aan de oplossing van de problemen van FEL...

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Misio
« Respondo #12 je: 02 oktobro 2012, 01:28:57 atm »

 Ik dacht dat samenwerking met Nederland al was voorgesteld maar niet doorgegaan door gebrek aan interesse. Anderzijds vraag ik mij toch af: waarom die constructieĉ Is dan een Benelux organisatie niet meer aangewezen?  Waarom organiseren op basis van de taal?  Esperanto maakt het mogelijk te communiceren in een groter geheel. Laat ons bewijzen dat kan.

Ik zie het praktisch met het oog op het bereiken van een doelpubliek met campagnes en propaganda. Als er op Beneluxniveau kan gewerkt worden is dat uiteraard ook goed, maar sowieso is het noodzakelijk om met de Nederlandse Esperantobeweging samen te werken om te vermijden dat werk twee keer gedaan wordt.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Misio
« Respondo #13 je: 02 oktobro 2012, 01:43:57 atm »

Is dit niet wat arrogant? Juist is het zeker niet. Heb je Anciaux al Frans horen spreken? Zijn - volgens jou - verplichte opleiding in het Frans was duidelijk geen succes.

Zijn Frans is niet veel slechter dan het Nederlands van de meeste Waalse politici.

Citaĵo
Je lijkt ook niets gehoord te hebben over de immersiescholen in het zuiden van het land.

Niet om over naar huis te schrijven. En ook naast de kwestie.

Citaĵo
[/i]Het valt mij ook op. Kan dit niet geherdefinieerd worden in de missie van FEL: ruimte in Horizontaal, plaatselijk nieuws in de vorm van een brief, eigen clubblad overbodig, vrijgekomen energie besteden aan Horizontaal?

Dat is al meermaals voorgesteld.

Citaĵo
Je laat de geschiedenis beginnen wanneer het je uitkomt. Het begon allemaal vroeger. Voor en na de tweede wereldoorlog was de christelijke zuil (CVP) machtig in het Noorden van het land. Zij beheerde een enorme geldmassa:  scholen, ziekenhuizen, .... Met afname van de religie dreigde ook haar macht verloren te gaan.

Als je de geschiedenis zelf laat beginnen wanneer het je uitkomt kunnen we natuurlijk doorgaan. Laten we de geschiedenis dan beginnen in 1830, het moment waarop de Nederlandstalige meerderheid in dit land zich van haar taalrechten beroofd zag.

Citaĵo
Daarom werd een nieuwe splijtzwam gezocht in de verdeel en heers politiek. De taal was bruikbaar.

De taal was nu net cruciaal. Er is honderd jaar lang een taalstrijd uitgevochten en de taalgrens en opdeling kwam er omdat Wallonië weigerde het Nederlands op zijn grondgebied te aanvaarden.

Citaĵo
Het was het begin van de splitsingsziekte. De gewesten zijn er gekomen omdat men anders met Brussel geen weg kon. Bij elke moeilijkheid splitste men verder: eerst per woonplaats en dan per taal. Het is verkeerd te zeggen dat de bewoners van het Zuiden dat wilde. Zij wilde dat niet, zij waren geen vragende partij.

Het was zelfs de Waalse socialistische partij die het federalisme op de politieke agenda zette.

Citaĵo
Je bent duidelijkgeïndoctrineerd

Ik breng feiten aan en jij negeert ze gewoon.
Zou het misschien kunnen dat je de zaken teveel door een romantische Belgisch-nationalistische bril bekijkt?
Nogmaals, check de feiten. De Vlaamse taalbeweging vroeg niks anders dan gelijke rechten voor het Nederlands. Het splitsen van België is er pas gekomen omdat Wallonië geen Nederlands wou op het eigen grondgebied. Dat heeft niks met indoctrinatie te maken. Wel met historische feiten.

Citaĵo
[/i]Wat een beschuldigingen? Waarop baseer je jeĉ Ik heb gestudeerd in het Nederlands en achteraf aan de UCL omdat de opleiding in het Nederlands niet beschikbaar was (Industriële Toxicologie). Ik mocht bij sommige proffen het examen in het Nederlands maken. De thesis was in het Engels.
Je hebt overal vreemde types maar in het Zuiden zijn zij niet talrijker dan in het Noorden. Indien je Esperanto ongeschikt vindt, dan kan je aan pictogrammen denken voor Brussel. Hoe dan ook men met trachten de communicatie te verbeteren.

Ik heb gewoon geen boodschap aan naïeve zweverij. Ik zou graag weten hoe Esperanto concreet de problemen in België zou oplossen want dat is volgens jou blijkbaar ons doel als beweging. Graag dan een concreet voorstel om de implimentatie van Esperanto in België in te voeren. Begin alvast met de wetgeving: wordt iedereen verplicht in het parlement in Esperanto te praten? En indien niet, waarom zouden volksvertegenwoordigers ook maar de minste behoefte hebben om niet in hun eigen taal te spreken als die rechtsgeldig is? Moest ik parlementariër zijn zou ik in het parlement gewoon Nederlands praten en verwachten dat de professionele tolken dat naar het Frans vertalen (en vice versa wanneer een Franstalige collega in zijn taal spreekt, wat zijn grondwettelijk recht is). Esperanto speelt pas een rol moest het gaan om een heel gamma aan talen, zoals in het Europees parlement.
En wat Brussel betreft: het is nu al een ramp om de taalwetten nageleefd te krijgen met slechts twee talen.

Citaĵo
Het is onwaarschijnlijk dat wij nog van de Vlaamse gemeenschap subsidies zullen krijgen.

Nogmaals, DAC is een Vlaamse subsidie.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Misio
« Respondo #14 je: 02 oktobro 2012, 01:49:28 atm »
Het mag in de statuten of in een missieverklaring staan, het mag een beslissing van het bestuur of van de algemene vergadering zijn... de ervaring leert dat een aanzienlijk deel van de groepen (en van de leden van de beweging in het algemeen - ook internationaal) zich daar niets van aantrekt. Het is jammer, maar wij zijn nu eenmaal geen strak georganiseerde beweging zoals Greenpeace of een politieke partij en wij moeten met die realiteit leven. Wij kunnen hooguit suggesties doen en trachten bij te sturen.

Roland

Het gaat er natuurlijk net om dat suggesties ook in de praktijk uitgevoerd wordt. Een bestuur kan zoveel beslissen als het wil, maar de leden moeten ook mee gaan.  ;)

Citaĵo
PS: Ik betwijfel of discussies over de recente geschiedenis van België iets kunnen bijdragen aan de oplossing van de problemen van FEL...

Uiteraard niet, maar Valentinus ziet blijkbaar een hogere missie voor de Belgische Esperantisten om de unitaire eer en glorie van deze staat te redden... dus maak ik gebruik van de gelegenheid om daar tegen in te gaan, vooraleer er beslissingen worden genomen op basis van een politieke ideologie. Dat zou pas schadelijk zijn voor de Esperantobeweging.