+  Esperanto-forum
|-+  Publikaj rilatoj / Contacten
| |-+  Ideoj por antaŭ­enigi Esperanton / Ideeën ter bevordering van Esperanto (Kontrolanto: Roland Rotsaert)
| | |-+  Onze contacten met de buitenwereld

Aŭtoro Fadeno: Onze contacten met de buitenwereld  (Legita 29941 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #15 je: 18 majo 2009, 11:34:20 atm »
het is ook niet de bedoeling dat de lokale groepen hun eigen symbolen in de plaats van zouden gaan gebruiken. Wat ik bedoel is dat als bvb de groep van Gent een eigen activiteit organiseert, dat er niks op tegen is dat zij naast de algemene symbolen en stijl van 'de beweging' ook hun eigen symbolen gebruiken. Dat zou tegelijk de indruk geven dat we een sterke nationale en internationale beweging hebben maar ook aandacht hebben voor lokale werking, zoals het volgens mij zou moeten zijn.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Estrarano
  • Progresinto
  • ***
  • Afiŝoj: 55
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #16 je: 18 majo 2009, 11:39:23 atm »
Een voorbeeld in een meer 'huiselijke' stijl:


Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #17 je: 18 majo 2009, 18:16:53 ptm »
Kevin, hoe zou dit er uit zien in Helveticaŭ
Ik vind het groen van het FEL-logo (F, E, L over elkaar gelegd, zoals het op onze webstek staat, evenals het logo zelf heel mooi.
Het jubileumsymbool dat linksboven op veel pagina's staat, zou ik veel aantrekkelijker vinden met datzelfde groen. Een lichte aanpassing zou moeten kunnen, niet? Paul, excuseer als ik daarmee tegen je schenen schop, dit is echt niet de bedoeling; het is evenmin mijn bedoeling 'alles te veranderen', net zoals een volgende voorzitter weer 'alles op zijn manier' kan veranderen. Het is gewoon een indruk en als velen het erover eens zijn, zou een kleine modernisering misschien mogelijk zijn?
« Lasta redakto: 18 majo 2009, 18:32:26 ptm de Lodchjo »

Elsalutinta ivo

  • Membro
  • Kunlaboranto
  • *
  • Afiŝoj: 235
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #18 je: 18 majo 2009, 22:29:31 ptm »
In 1985/86 wilden we meer naar buiten treden, o.a. als voorbereiding op het Jubileumjaar van Esperanto 1987. UEA lanceerde het jubileumsymbool en insiders verwachtten dat UEA dit zou blijven gebruiken en zo stilaan afstappen van de ster. "En petit comité" in FEL kwamen we tot de conclusie dat het best was om de hulp van beroepsmensen in te roepen. Ik heb een aantal reclameconsulanten gecontacteerd om vrijblijvende ideeën op te steken. We zijn dan scheep gegaan met een dame die frisse ideeën voorstelde en met een klein budget toch onze externe informatie in een modern kleedje kon steken. Ze deed een aantal concrete suggesties voor een eigen huisstijl en voor acties om de aandacht te trekken op onze beweging. Hugo Fontijn werkte die uit. Samen met het centrum heb ik die huisstijl verdedigd op algemene vergaderingen en het gebruik "doorgedrukt" als verplicht voor de lokale groepen, na een stemming op een algemene vergadering.
Wellicht ben ik toen tactisch fout te werk gegaan door een gebrek aan overleg. De contactmogelijkheden met lokale groepen waren toen ook te beperkt. Als een gewijzigde huisstijl wordt uitgewerkt is het wellicht essentieel tijdens die uitwerking in contact te blijven met alle actievelingen. Dat geldt trouwens niet alleen voor de huisstijl. FEL was en is vnl. een centrum in Antwerpen dat weinig te maken heeft met de plaatselijke activiteiten. Moest ik kunnen herbeginnen als voorzitter of secretaris, maar met de huidige mailmogelijkheden, dan zou ik minstens ééns per maand contact nemen met elke club: informatie verzamelen, belangstelling tonen, suggesties doen, zo nodig hulp bieden en/of clubs wijzen op afspraken, die niet nagekomen worden ....
We hebben in 1986 onze huisstijl ook proberen te exporteren: ik stelde voor om het meerkleurige gedeelte van affiches, folders enz. in Antwerpen te drukken om de prijs te drukken, waarna teksten in verschillende talen zouden opgedrukt worden. Maar ook hier maakte ik dezelfde fout: Antwerpen werkte een voorstel uit en ik verwachtte dat andere landen dat meteen goed zouden vinden ....
Ik heb de huisstijl nog verdedigd bij toenmalig UEA-voorzitter Humphrey Tonkin. Die had er grote bewondering voor. Ik verwachtte eigenlijk dat hij het CO zou bewerken om ons te volgen. Maar het is gebleven met een rondzendbriefje met een appreciatie voor het voorbeeldige werk van FEL.
Nu zeker verwacht ik geen duidelijk standpunt van UEA om een huisstijl te promoten. FEL zal het dus alleen moeten klaren.
Maar de constante communicatie met iedereen, die actief is in Vlaanderen lijkt me essentieel.

Ivo

Albert

  • Gasto
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #19 je: 19 majo 2009, 01:38:53 atm »
Een voorbeeld in een meer 'huiselijke' stijl:

Mag ik ook eens proberen?

Zie bijlagen.
 
Alhoewel in beide gevallen de kleur van het Jubileasimbolo en de tekst identiek gelijk zijn, lijkt het heel anders met of zonder omtreklijntje.
 
« Lasta redakto: 04 aprilo 2010, 02:07:12 atm de Albert1 »

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #20 je: 19 majo 2009, 08:46:05 atm »
Ivo, Paul,

Ik heb bewondering voor het initiatief dat toen genomen werd. En ja, goede ideeën verkopen, hoe goed ik, is niet makkelijk. Mensen zijn heel inert en hebben constant duwtjes in de rug nodig.

Paul, je betreurt het zeer dat de groepen de huisstijl niet navolgen. Hiervoor heb ik wel enigszins een verklaring denk ik: toen dit opgestart werd, hadden weinig groepen een webstek; verschillende groepen bestelden wel bij FEL het briefpapier met briefhoofd. Pas jaaaaren later wordt hier en daar met webstekken begonnen, geknutseld, geprobeerd, ... de aandacht ging toen niet meteen naar het gebruik van de logo's, die misschien ook niet elektronisch ter beschikking waren?

Het zou dus goed zijn, moesten we een pagina hebben op de FEL-webstek (bij de 'aktivuloj'), waar men de logo's in verschillende formaten en bestandsindelingen (png, jpg, gif) kan afhalen om dan zelf te gebruiken. Ik zal dit dan ook vermelden op de vergadering van 20 juni.

« Lasta redakto: 20 majo 2009, 13:09:41 ptm de Lodchjo »

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #21 je: 20 majo 2009, 09:29:44 atm »
Een voorbeeld in een meer 'huiselijke' stijl:
Alhoewel in beide gevallen de kleur van het Jubileasimbolo en de tekst identiek gelijk zijn, lijkt het heel anders met of zonder omtreklijntje.

Ik vind de versie zonder omtreklijntje veel mooier.

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #22 je: 20 majo 2009, 09:31:35 atm »
Het zou dus goed zijn, moesten we een pagina hebben op de FEL-webstek (bij de 'activuloj'), waar men de logo's in verschillende formaten en bestandsindelingen (png, jpg, gif) kan afhalen om dan zelf te gebruiken. Ik zal dit dan ook vermelden op de vergadering van 20 juni.

OK. Ik zal ze bij Julia "bestellen" en dan kan Kevin ze op de webstek plaatsen.

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Onze contacten met de buitenwereld
« Respondo #23 je: 20 majo 2009, 13:10:26 ptm »
Super! ZO komen we vooruit! :D