+  Esperanto-forum
|-+  Pri la forumo / Betreft het forum
| |-+  Ideoj / Ideeën
| | |-+  Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?

Aŭtoro Fadeno: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?  (Legita 14857 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« je: 11 aŭgusto 2009, 17:08:54 ptm »
De huidige resultaten zijn allesbehalve aanmoedigend.

Het is de ervaring die ik zelf ook heb bij dergelijke fora: in het begin is men enthousiast, na een tijd verliest men het gedurende korte of lange tijd uit het oog, er komen andere zaken en men vergeet het uiteindelijk volledig.

Ik zie twee mogelijke oplossingen (zonder er mirakels van te wachten, maar betere voorstellen heb ik niet):
- Periodiek (3 à 4 keer per maand) aan alle leden (eventueel alleen aan de niet-actieve, als dat gemakkelijk kan) een mail sturen met een overzicht van de recente thema's. Manueel te doen, zelfs als het eigenlijk in strijd is met de instellingen van het forum.
- Van elke gelegenheid gebruik maken om het forum te vermelden. Enkele dagen geleden kwam er bijvoorbeeld weer een mail 'controle van uw adres'. Nutteloos en zelfs wat irriterend voor de ontvanger; een korte vermelding van het forum had het bericht nuttig gemaakt en had 'en passant' ook het adres gecontroleerd.

Roland


Albert1

  • Gasto
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #1 je: 11 aŭgusto 2009, 18:41:33 ptm »
De huidige resultaten zijn allesbehalve aanmoedigend.
(zie volledig bericht met bijlage in "Handleiding" - "Nieuwe berichten")

- Van elke gelegenheid gebruik maken om het forum te vermelden. Enkele dagen geleden kwam er bijvoorbeeld weer een mail 'controle van uw adres'. Nutteloos en zelfs wat irriterend voor de ontvanger; een korte vermelding van het forum had het bericht nuttig gemaakt en had 'en passant' ook het adres gecontroleerd.

Roland

Dit is volgens mij ook de gemakkelijkste manier.
De standaardtekst van dat bericht hoeft slechts éénmaal aangepast te worden.
 
Wat mij ook sterk verwonderd is dat er PRAKTISCH GEEN ENKELE club gebruik maakt van dit middel.
Zelfs niet de clubs waarvan men zou verwachten dat er toch nog een beetje leven is.
 
Het lijkt haast op een "boycot"!
 :(
 

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #2 je: 11 aŭgusto 2009, 21:38:05 ptm »
Citaĵo
Wat mij ook sterk verwonderd is dat er PRAKTISCH GEEN ENKELE club gebruik maakt van dit middel.
Zelfs niet de clubs waarvan men zou verwachten dat er toch nog een beetje leven is.
Het lijkt haast op een "boycot"!

Je kan het boycot, desinteresse, autonomie of nog niets anders noemen, maar het is een fenomeen dat ik al altijd meegemaakt heb in de Esperantowereld. Een voorstel van 'bovenaf' (of zelfs van de 'zijkant') wordt heel moeilijk aanvaard. In andere verenigingen of bedrijven treedt men indien nodig dictatoriaal op, maar in Esperantokringen kan dat ook niet (één Ido volstaat).

Roland

Albert1

  • Gasto
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #3 je: 12 aŭgusto 2009, 03:25:21 atm »
Een voorstel van 'bovenaf' (of zelfs van de 'zijkant') wordt heel moeilijk aanvaard.

Dit was zeker geen voorstel van bovenaf, zelfs niet van de zijkant maar helemaal van de bodem. Van een (bijna) ex-Esperantist die toevallig een noodkreet opving en even in de waan verkeerde dat hij de noodlijdende en om hulp roepende Esperantistenmenigte een dienst kon bewijzen door een mogelijke oplossing te bieden voor hun communicatieproblemen.
 'E'  (Heb ik dat niet mooi geschreven?)  :(
 
Regelmatig zoeken de lokale groepen naar allerlei middelen om te communiceren, hun activiteiten kenbaar te maken of om hun lokale blaadjes te verspreiden. Meestal moesten ze daarvoor "lotjes" of steunkaarten verkopen, een "wafelenbak", een "barbeknoei" of wat dan ook organizeren, sommigen moeten reclameboodschappen bedelen om de ouderwetse postbedeling te kunnen bekostigen.
Toch blijven ze halsstarrig weigeren om de gratis en moderne middelen te gebruiken.
 
Ik krijg nog regelmatig tijdschriftjes van Esperanto 3000 op de klassieke manier via de post.
Heel interessante tijdschriftjes, de waarde van de inhoud zou echter volledig gelijk blijven maar veel beterkoop als ze aangeboden werden via, bijvoorbeeld, een link in het forum of op hun eigen website.
 
Via de kalender en agenda zouden alle activiteiten van alle lokale groepen in één keer gekend zijn voor iedereen. Ik begin mij al af te vragen of er nog wel activiteiten zijn??
 
De vergrijzing van de Esperantisten zou geen reden mogen zijn om de moderne middelen niet te gebruiken waar mogelijk. Volgens Seniorennet had in 2005 al 84% van de 50-plussers een computer en dat zal er zeker niet op achteruitgegaan zijn.
 
Als iemand problemen heeft met de werking of wat dan ook in verband met het forum, kan hij altijd hulp krijgen. Tot nog toe heb ik niet veel vragen gehad; moeilijk zal het dus niet zijn ... veronderstel ik.
 
 
« Lasta redakto: 12 aŭgusto 2009, 03:29:17 atm de Albert1 »

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #4 je: 13 aŭgusto 2009, 15:21:22 ptm »
- Van elke gelegenheid gebruik maken om het forum te vermelden. Enkele dagen geleden kwam er bijvoorbeeld weer een mail 'controle van uw adres'. Nutteloos en zelfs wat irriterend voor de ontvanger; een korte vermelding van het forum had het bericht nuttig gemaakt en had 'en passant' ook het adres gecontroleerd.
Ik heb de suggestie genoteerd en de tekst zal worden aangepast.

Sekretario F.E.L.

  • Gasto
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #5 je: 20 aŭgusto 2009, 01:01:43 atm »
Mogelijk heeft de zomervakantie er wel wat mee te maken. Dit is zeker niet het enige forum dat momenteel wat slabakt en het is een fenomeen dat ik elke zomer opnieuw zie.

Elsalutinta petrodesmet

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 23
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #6 je: 28 septembro 2009, 14:12:18 ptm »
Kial vi volas la ĉaron antaŭ la ĉevaloj??? Havu paciencon. eĉ mi, superinteligentulo, bezonis tempon por trovi la eniron! Kaj cetere.... mi ne havas tempon, emon jes, por viziti vin dek fojojn en unu tago. Havu kredon! sed precipe: havu paciencon. Tamen... ne akceptu la ĝeneralan krizon!
petro

Sekretario F.E.L.

  • Gasto
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #7 je: 14 oktobro 2009, 20:55:26 ptm »
Om dit forum levend te houden lijken mij volgende zaken cruciaal: mensen komen vanzelf als er iets te lezen valt. Dus moet er iets te lezen geplaatst worden.
- De clubs zouden alvast kunnen beginnen met hun activiteiten hier systematisch aan te kondigen, maar ook nadien een kort verslagje te plaatsen. Dit forum biedt overigens ook de optie om beeldmateriaal te importeren zoals hieronder.
- voor degenen die minder met de beweging bekend zijn kunnen hier allerhande weetjes geplaatst worden, nieuwsberichtjes over taalpolitiek, ... recente uitgaves, muziekrecensies, ...
- Dit forum moet niet alleen "over" esperanto gaan, maar ook "in" esperanto. Hier zou kunnen geroddeld, gelachen, geruzied, gediscussieerd, ... moeten worden.


Kimmie

  • Gasto
Re: Hoe kan het forum "levend" gehouden worden?
« Respondo #8 je: 01 februaro 2010, 21:11:41 ptm »
La solvajxo por cxio estas ... FACEBOOK