+  Esperanto-forum
|-+  Flandra Esperanto-ligo / Vlaamse Esperantobond
| |-+  Kongresoj / Congressen (Kontrolanto: PaulP)
| | |-+  100ste Wereldcongres Esperanto Rijsel - vrijdag

Aŭtoro Fadeno: 100ste Wereldcongres Esperanto Rijsel - vrijdag  (Legita 4663 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
100ste Wereldcongres Esperanto Rijsel - vrijdag
« je: 31 julio 2015, 22:55:46 ptm »
Achteraf gezien was het wellicht niet de beste keuze, maar uit het congresprogramma heb ik deze morgen de voorstelling van OSIEK gekozen. OSIEK (Organiza Societo de Internaciaj Esperanto-Konferencoj, www.osiek.org) organiseert o.a. sinds 1988 (toen in Metz) elk jaar ergens in de wereld meerdaagse conferenties over een bepaald thema. Initiatiefnemer was Eugène de Zilah, ook uitgever van het tijdschrift 'La Gazeto'.
Dit jaar heeft OSIEK, wegens het jubileumcongres, zelf geen conferentie georganiseerd. Vandaag moest een beslissing genomen worden over de plaats van de conferentie in 2016. Triest en Sabadell waren kandidaat, maar uiteindelijk zou het Osiek worden (wellicht een plaats in Polen, die verband heeft met OSIEK; welk verband weet ik niet).
Ik had verwacht dat er tijdens de drie voorziene uren ook lezingen over een of ander onderwerp zouden zijn, maar dat was niet het geval.

In de namiddag vond het 'Strategia Forumo' plaats, voor een eerder beperkt (ongeveer 50 personen) en weinig geïnteresseerd publiek. Ik heb maar weinig realistische voorstellen gehoord.

Daarop volgde de traditionele 'aŭkcio', waar Esperanto-voorwerpen geveild worden. Zoals steeds zat de zaal stampvol.

De dag werd beëindigd met de 'Internacia Arta Vespero', samengesteld door Esperanto-artiesten.

In de loop van de dag werd ook bekend dat de Hongaarse Veronica Poor Osmo Bullar zal opvolgen als directeur van UEA.

Morgen wordt het congres vanaf 10 u. beëindigd met de 'Fermo'. Misschien zal die ook via internet te volgen zijn, maar ik heb er geen informatie over gevonden. Meer informatie over het verloop van het congres is ook te vinden in de 'Belfrido', de congreskrant, op pola-retradio.org en op http://www.espero.com.cn/node_7184255.htm .