+  Esperanto-forum
|-+  Pri / over Esperanto (Taalvragen e.d.)
| |-+  Lingvaj demandoj / Taalproblemen (Kontrolanto: PaulP)
| | |-+  Vlaamse Canon

Aŭtoro Fadeno: Vlaamse Canon  (Legita 1861 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Vlaamse Canon
« je: 09 majo 2023, 14:02:51 ptm »
Het leek mij een goed idee dat iemand het Wikipedia-artikel https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_Vlaanderen naar het Esperanto zou vertalen (maar nog niet meteen, want men is het artikel nu nog volop aan het bewerken).

In afwachting een vraag: is 'kanono' de passende Esperanto-term voor 'onze' canon of zou er al iets beters bestaan? Mijn 'van Dale' van bijna dertig jaar oud geeft tien betekenissen, maar het soort canon waarover men nu spreekt is er niet bij. De betekenissen in PIV zijn ook juridisch of religieus, met de bijkomende complicatie dat de stam kanon- ook nog een heel andere betekenis heeft.

Voor alle duidelijkheid: ik sta niet te springen om er zelf aan te beginnen; er liggen nog enkele meer dringende zaken te wachten. (Mijn bedoeling is vooral dat Vlaamse lezers en bewerkers zouden zien dat er een Esperanto-versie van de pagina is, en dat de taal toch niet morsdood is, zoals sommigen denken. Een eo-vertaling van de Nederlandse canon is er nog niet.)

Roland Rotsaert
« Lasta redakto: 09 majo 2023, 14:32:23 ptm de Roland Rotsaert »

Elsalutinta Herman Deceuninck

  • Progresinto
  • **
  • Afiŝoj: 59
  • Sekso: Vira
  • Verda Vojo (naturamikaro), Alifono (vikipedio)
    • Esperanta Naturamikaro
Re: Vlaamse Canon
« Respondo #1 je: 08 junio 2023, 12:14:52 ptm »
Vi pravas. Vidu Kanono_de_Flandrio

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Vlaamse Canon
« Respondo #2 je: 13 junio 2023, 06:22:56 atm »


In afwachting een vraag: is 'kanono' de passende Esperanto-term voor 'onze' canon of zou er al iets beters bestaan?


De nieuwe PIV geeft een aantal betekenissen, waarbij wellicht nr. 7 dicht bij de gezochte betekenis past:

5 kolekto de literaturaj verkoj reprezentaj por ĝenro, periodo aŭ lando: infanoj legas librojn, kiujn la literatura kanono juĝas senvaloraj OE  6 kolekto de verkoj akceptitaj kiel aŭtentikaj kreaĵoj de unu aŭtoro, komponisto aŭ artisto.
 7 kolekto de (diversaŭtoraj) verkoj rigardataj kiel koheraj kontribuoj al kolektiva rakontaro: Maguire verkis pliajn tri romanojn en la kanono de Wicked Ko