Publikaj rilatoj / Contacten > Ideoj por antaŭ­enigi Esperanton / Ideeën ter bevordering van Esperanto

Onze contacten met de buitenwereld

<< < (2/5) > >>

ivo:
Wellicht is de chaos te voorkomen als er meer initiatief uitgaat van het Esperanto-centrum en van het FEL-bestuur. Dat wil niet zeggen dat FEL alle werk moet centraliseren. Maar het zou nuttig zijn als het FEL bestuur op de hoogte zou zijn van elk initiatief van een lokale groep om naar buiten te treden. Zo kan gewerkt worden naar eenvormigheid door overleg.
Ivo

Espero:

--- Citaĵo de: ivo link=topic=60.msg128#msg128  date=1242502710 ------8<---
Zo kan gewerkt worden naar eenvormigheid door overleg. 
Ivo

--- Fini citaĵon ---

Er is inderdaad veel overleg nodig om eenvormigheid te bereiken en dat geldt zeker voor Esperantisten. Ze worden wel vaak 'samideanoj' genoemd maar men vergeet daarbij al even dikwijls dat het enige gemeenschappelijke bij Esperantisten, de voorkeur voor een internationale taal is.
Iedereen heeft zo zijn eigen idee en daar zit "Sam" helaas veel te weinig tussen.

Ik heb de periode ook meegemaakt dat FEL zorgde voor eenvormige briefhoofdingen en omslagen. Persoonlijk vond ik dat een zeer goed idee en wij hebben die dan ook altijd besteld en gebruikt in de club.

Anderzijds herinner ik mij ook nog zeer levendig de periode dat Esperanto-Limburg in tweeën  gescheurd werd door de "Ster-Esperantisten" en de "Boon-Esperantisten".
Het willens-nillens willen doorvoeren van het Jubileumsymbool (door sommigen  "de boon" genoemd) leidde tot hoogoplaaiende discussies bij de tegenstanders die  de ster niet wilden loslaten. Uiteindelijk heeft het dan ook geleid tot  een eerste splitsing van, de toen nog vrij grote groep, Esperanto-Limburg.
Ik moest dadelijk terugdenken aan het verhaaltje van Gulliver's Reizen wanneer hij in het land van  de "Big-enders" en de "Little-enders" terechtkwam.

Dat soort futiliteiten, wat leidt tot grote discussies, zou vermeden moeten kunnen worden. Het geeft niet alleen strubbelingen binnen de structuur van de verenigingen maar is ook vaak aanleiding tot het vertrek van nuchterdenkenden.
Niet iedereen kan zich goed voelen in een club die blijk geeft van het zelf niet eens te zijn met zijn voornaamste doel: meer verdraagzaamheid en begrip tussen mensen die een zelfde taal spreken.

PS.:
Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen het Jubileumsymbool.
Eerlijk gezegd was ik het vergeten en dacht ik nog alleen aan "La Verda Stelo".
Wat is tegenwoordig eigenlijk het officiële symbool?

Roland Rotsaert:

--- Citaĵo de: Espero je 17 majo 2009, 00:37:30 atm ---Wat is tegenwoordig eigenlijk het officiële symbool?

--- Fini citaĵon ---

Dat is juist het probleem: wij hebben geen officieel symbool. Wij hebben wel de ster in honderden varianten en de 'boon' (die naam had ik nog niet gehoord voor het jubilea simbolo) in tientallen varianten. Dat is in om het even welke serieuze organisatie ondenkbaar; daar is één logo (eventueel met enkele varianten naar gelang van de plaats waar het gebruikt wordt) en uitzonderingen worden niet geduld. Het is wel gebruikelijk dat een logo om de zoveel jaar 'gerestyled' wordt, d.i. dat er kleine, op het eerste zicht onmerkbare veranderingen aangebracht worden, maar die nieuwe versie wordt dan ook onmiddellijk en overal gebruikt.

Enkele jaren geleden (ik denk in het UK van Florence) heb ik mij kwaad gemaakt omdat EEU het jubilea simbolo voor eigen gebruik herwerkt had in een soort driedimensionele versie. Ik heb pas gekeken op www.europo.eu. Daar staan allerlei logo's, maar niet de versie waar ik toen over gevallen was.

Ik denk dat het bij die gelegenheid was dat ik de geschiedenis van het jubilea simbolo opgezocht heb. Ik weet niet meer of ik mijn gegevens ooit ergens gepubliceerd heb, maar iemand anders heeft ongeveer hetzelfde op http://eo.wikipedia.org/wiki/Jubilea_simbolo geplaatst.

Op de voorpagina van Revuo Esperanto staat een andere driedimensionele versie; dat is dus wellicht de meest officiële versie...

Roland

Lodchjo:
Ik heb juist de webstek van UEA, dé Esperantovereniging bezocht, maar daar vind ik noch de ster, noch de boon (meloen)...

Ik stel voor dat FEL - zoals gezegd - opnieuw een huisstijl ter beschikking stelt. Graag zou ik dat een ietsje modernere aanblik geven, doch zonder te veel af te wijken van het origineel. Dus, eigenlijk: een beetje frissere kleuren geven aan de boon/meloen en dit in verschillende formaten ter beschikking stellen.

Groetjes,

Lode.

Pilgrimo:
ik begrijp eigenlijk niet goed waarom er ruzie moet zijn over 'de ster of de boon/meloen'.
Ik gebruik gewoon beide.

Navigado

[0] Fadenlisto

[#] Sekva paĝo

[*] Antaŭa paĝo

Plena versio