+  Esperanto-forum
|-+  Pri la forumo / Betreft het forum
| |-+  Demandoj pri la forumo / Vragen over het forum (Kontrolanto: PaulP)
| | |-+  Gebruik van dit forum

Aŭtoro Fadeno: Gebruik van dit forum  (Legita 11961 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1313
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Gebruik van dit forum
« je: 28 februaro 2018, 19:14:01 ptm »

Het Esperanto-Forum werd in 2009 opgericht met de bedoeling snel en eenvoudig informatie te kunnen verspreiden onder de leden van de Vlaamse Esperantobond. Bijkomende mogelijkheden waren het bijhouden van een activiteitenkalender en het discussiëren over actuele onderwerpen.


Na negen jaar blijkt dat de doelstellingen slechts gedeeltelijk bereikt werden. Alleen de kalender functioneert redelijk goed, omdat er maandelijks een herinnering rondgestuurd wordt. Nieuws wordt nog altijd weinig gecoördineerd aan veel mailadressen rondgestuurd, met als gevolg dat geïnteresseerden over een nieuwsfeit soms meerdere keren geïnformeerd worden, maar soms ook helemaal niet. Voor zinvolle discussies is de doelgroep wellicht te klein en valt het forum tussen twee stoelen: een deel van de Vlaamse esperantisten geeft de voorkeur aan de traditionele mail en discussielijsten, en een ander deel communiceert via Facebook en vergelijkbare kanalen.


Toch blijkt het forum meer gebruikers te hebben dan op het eerste zicht gedacht wordt: tussen 2011 en 2015 waren er jaarlijks ongeveer 500.000 paginaweergaven (pageviews), of ongeveer 1500 per dag. 20 tot 25 % kwam van zoekmachines. In 2016 was er om technische redenen (verandering van server) een forse daling maar in 2017 steeg het aantal pageviews opnieuw van ongeveer 25.000 per maand in de eerste jaarhelft en tot 40.000 in de tweede jaarhelft. Als de trend zich doorzet zou het half miljoen in 2018 zeker moeten gehaald worden.


Deze hoge totaalcijfers contrasteren met het aantal raadplegingen van nieuwe berichten, die een week na plaatsing meestal nog maar enkele tientallen keren gelezen werden. Voor het opvallend verschil tussen beide cijfers is er (nog) geen verklaring.


Er waren in februari 2018 108 leden, maar hooguit enkele tientallen leveren een actieve bijdrage.


Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Gebruik van dit forum
« Respondo #1 je: 06 marto 2018, 17:16:18 ptm »
Ter info: Berichten van de Vlaamse Esperantobond bereiken via Facebook gemiddeld tussen 70 en 90 lezers, via Twitter een 50-tal. Dit bericht is vandaag 40 maal gelezen. Ik denk dat we dus alle kanalen moeten benutten. Ze hebben alle hun publiek.

Elsalutinta slavneui

  • Estrarano
  • Komencanto
  • ***
  • Afiŝoj: 49
  • Sekso: Vira
Re: Gebruik van dit forum
« Respondo #2 je: 09 januaro 2021, 15:12:57 ptm »
1) Misschien is dit ooit al te berde gebracht. Maar is het niet mogelijk om een 'distributielijsten'-systeem te maken waarbij personen die zich inschrijven wekelijks/dagelijks een overzicht kunnen krijgen van welke 'novaĵoj' op het forum zijn verschenen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik slechts heel af en toe op eigen initiatief het forum bezoek. Meestal is het op basis van een tip via een ander kanaal (email enz...)


Daarbij aansluitend. Is het mogelijk om een 'afiŝo' te delen via FB, Twitter enz...?


2) Zou een aparte 'rubriek' 'kursoj' niet nuttig zijn? Ik weet dat ze alsmaar zeldzamer worden, maar er zijn er. Ik heb mijn cursus nu ondergebracht bij FEL.
Ik heb de cursus, die loopt van 8/2 tem 28/6, nu als evento gepost maar ik kan de evento maar eentijdsduur geven van max. 10 dagen. Kan dit aangepast worden?

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1313
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Gebruik van dit forum
« Respondo #3 je: 09 januaro 2021, 16:58:36 ptm »
Het forum is ingesteld als startpagina van mijn browser.
Facebook gebruik ik alleen indien echter nodig; andere sociale media helemaal niet.


Roland

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Gebruik van dit forum
« Respondo #4 je: 09 januaro 2021, 16:59:00 ptm »
1) Misschien is dit ooit al te berde gebracht. Maar is het niet mogelijk om een 'distributielijsten'-systeem te maken waarbij personen die zich inschrijven wekelijks/dagelijks een overzicht kunnen krijgen van welke 'novaĵoj' op het forum zijn verschenen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik slechts heel af en toe op eigen initiatief het forum bezoek. Meestal is het op basis van een tip via een ander kanaal (email enz...)
Indien er geantwoord wordt op een tekst die je zelf geschreven hebt, dan krijg je hier normaal een mail over. Of je een mail kunt krijgen bij ieder nieuw bericht is me niet duidelijk. Ik ga even snuffelen in de handleiding.

Daarbij aansluitend. Is het mogelijk om een 'afiŝo' te delen via FB, Twitter enz...?


Ja, maar met een kleine omweg. Je plaatst je muis op de groene titel van de „afiŝo”. Als je dan rechtsklikt kan je kiezen voor „Koppelingslocatie kopiëren” en die link kan je dan plakken in FB of Twitter.

2) Zou een aparte 'rubriek' 'kursoj' niet nuttig zijn?
Die rubriek is er. Ik heb je tekst „KURSOJ” naar daar verhuisd.
« Lasta redakto: 10 januaro 2021, 09:42:31 atm de PaulP »