+  Esperanto-forum
|-+  Publikaj rilatoj / Contacten
| |-+  Diversaj / Diversen (Kontrolanto: Roland Rotsaert)
| | |-+  Pri interkompreno kaj homara frateco

Aŭtoro Fadeno: Pri interkompreno kaj homara frateco  (Legita 1516 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Pri interkompreno kaj homara frateco
« je: 07 aprilo 2023, 11:41:48 atm »

Tijdens het archiveren van bestanden van het voormalige Fonds Vanbiervliet vond ik een scan terug van een brochuurtje uit 1930 (16 p.) van Lakshmiswar Sinha. met bovenstaande ondertitel. De eigenlijke titel is "Kaj ĉio restas penso sed ne faro." (met aanhalingstekens). Dit lijkt een citaat te zijn van Zamenhof, misschien uit de hymne La Espero, maar ik heb het niet kunnen terugvinden.

De auteur is Lakshmiswar Sinha, een leerling en vriend van Tahore, die in 1928 naar Zweden gestuurd werd om pedagogie te studeren. Daar kwam hij in contact met Esperanto.

De scan heb ik in 2012 gemaakt, wellicht omdat ik het een interessante tekst vond die ik bij de hand wilde hebben. Ik heb die inderdaad meer dan tien jaar bij de hand gehad - in mijn computer - maar pas nu herontdekt.

Waarover gaat het? De wereld (in 1930) heeft tijdens de voorbij eeuw op vele vlakken (communicatie onderwijs, techniek...) enorme vooruitgang geboekt, maar vele ernstige problemen blijven bestaan en raken maar niet opgelost. Nu, in 2023, bijna weer een eeuw later, bevinden wij ons eigenlijk nog in dezelfde situatie. Het boekje zou met beperkte aanpassingen als 'nieuw' kunnen heruitgegeven worden.

Tijdens het lezen bedacht ik dat men de tekst zou moeten vertalen en verspreiden onder zoveel mogelijk (op de eerste plaats Europese) politici. Maar welke hedendaagse politicus heeft tijd en zin om zoiets te lezen?

Boeken van deze auteur bevinden zich in alle belangrijke Esperantobibliotheken zijn misschien nog tweedehands te koop. 'Tri bengalaj fabeloj' kan via de Consciencebibliotheek digitaal gelezen worden.


Elsalutinta Marc

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Pri interkompreno kaj homara frateco
« Respondo #1 je: 16 aprilo 2023, 12:09:35 ptm »
Roland,
De collectie van Internacia Esperanto-Arkivo heeft er vier van deze auteur, maar dat gescande brochuurtje ontbreekt nog:
- Hindo rigardas Svedlandon (L. Sinha) Stockholm: eld. soc. Esperanto-Förlagsföreningen Esperanto U.P.A., 1936 (200p. 21,2cm.) [0.3638]
- Jaroj sur tero (Lakshmiswar Sinha) Malmö: Eldona Societo Esperanto, 1966 (126p. 20,1cm.) [0.2433]
- Kaj ĉio restas penso sed ne faro, Pri interkompreno kaj homara frateco (Lakshmiswar Sinha) Stockholm: Eldona Societo Esperanto, 1930 (15p. 19,6cm.) [0.1316]
- Sivaĝi, Sceno el Hinduja historio de la 17a jarcento (Lakshmiswar Sinha) Stockholm: Eldona Societo Esperanto, 1929 (68p. 19,6cm.) [0.1520]
- Tri Bengalaj fabeloj (Lakshmiswar Sinha) Stockholm: Eldona Societo Esperanto, 1930 (39p. 19,4cm.) [0.1325]
Amike,
Marc, IEA (iespa.eu)