+  Esperanto-forum
|-+  Ĝenerale / Algemeen
| |-+  Esperantlingva diskutejo (Kontrolanto: Pilgrimo)
| | |-+  Eerste indrukken

Aŭtoro Fadeno: Eerste indrukken  (Legita 19255 fojojn)

0 anoj kaj 1 Gasto rigardas tiun ĉi fadenon.

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Eerste indrukken
« je: 01 majo 2009, 09:38:41 atm »
Na een tijdje (59 minuten op dit ogenblik) grasduinen op deze pagina's, mijn eerste indrukken:
- Het gebruik is voor mij niet simpel (ik ben onder meer een tijdje aan het zoeken geweest om uit te vissen hoe ik een nieuw topic moet beginnen). Ik vrees dus dat het voor de doorsnee Vlaamse esperantist nog moeilijker zal zijn.
- Ik heb moeite om mijn weg te vinden in de berichten. Voor mijzelf heb ik het gedeeltelijk opgelost door bij het inloggen alleen de nieuwe berichten te tonen. Een oud bericht terugvinden vergt een inspanning (en er staat nu nog niet veel op...) Misschien kan een andere menustructuur ingesteld worden? (In de persoonlijke instellingen is veel mogelijk, maar dat moet ik nog grondig bestuderen).
- Dit forum werd o.m. bekendgemaakt via de 2 FEL-lijsten. Heeft de moderator bij het verzenden van die berichten in piek gezien in het aantal bezoekers? Moet niet nagegaan worden of in die lijsten wel tenminste van elke groep een aantal actieve personen zitten?
- De overvloed aan icoontjes werkt wat mij betreft storend. Voor het opstellen van een bericht volstaan de elementaire zaken: vet, cursief, onderlijnd. Berichticoon lijkt mij zelfs te mijden.
- De banner (nu: Nieuw! Esperanto-forum Nieuw!) zou alleen actief moeten zijn als er inderdaad iets nieuws is (als bijvoorbeeld een nieuwe Vertikale verschenen is, met dan een aanklikbare link).
- Dit is een forum. 'Vaste' informatie, zoals het adres van het Esperanto-Centrum of de samenstelling van het bestuur hoort thuis op www.esperanto.be. Wel kan hier bijvoorbeeld een bericht om te discussiëren over een voorstel om de voorgevel in het groen te schilderen, of om de nieuwe samenstelling van het bestuur aan te kondigen (met daarbij de link naar www.esperanto.be waar de basisinformatie staat).

Deze eerste indrukken komen wellicht wat negatief over, maar ik hoop wat kan bijgestuurd worden, zodat wij een actief forum krijgen met een ruim aantal deelnemers, want dat is echt nodig!

Roland Rotsaert

Albert

  • Gasto
Re: Eerste indrukken
« Respondo #1 je: 01 majo 2009, 15:54:39 ptm »
Dag Roland
Het is al een hele tijd geleden dat we mekaar nog gezien en gesproken hebben.
Uw mening aangaande het forum komt bij mij helemaal niet negatief over, integendeel; dit is de beste manier om wat leven in de brouwerij te brengen.
Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie.
We zullen eens even het rijtje afgaan:
 
---8<---
(ik ben onder meer een tijdje aan het zoeken geweest om uit te vissen hoe ik een nieuw topic moet beginnen).
---8<---

Ik neem aan dat je de [Help] - [Het topic] van het forum geprobeerd hebt en/of in de "Startprocedure" in de "Inhoudsopgave" op "6.3 Een nieuwe topic starten" geklikt hebt?

Kun je het probleem wat nader beschrijven?
- Was de uitleg moeilijk te vinden?
- Was de uitleg niet duidelijk genoeg?

Aan de structuur van de Helpteksten van het forum kan ik niet veel veranderen; als je tips hebt in verband met de "Startprocedure", zijn ze zeer welkom.
 
Citaĵo
---8<---
Het gebruik is voor mij niet simpel (---8<---). Ik vrees dus dat het voor de doorsnee Vlaamse esperantist nog moeilijker zal zijn.
---8<---

Dit is wel op zijn minst een 'straf' statement!
Hier ga ik mij niet aan wagen om op te reageren.
 
Citaĵo
---8<---
- Ik heb moeite om mijn weg te vinden in de berichten. Voor mijzelf heb ik het gedeeltelijk opgelost door bij het inloggen alleen de nieuwe berichten te tonen.
---8<---

Normaal zijn alle "nieuwe" berichten duidelijk aangegeven:
- het board krijgt een feller gekleurd icoon als er nieuwe berichten inzitten
- als je het board opent, zijn de nieuwe berichten ook nog eens apart aangegeven door het logo "Nieuw".
 
Citaĵo
---8<---
Een oud bericht terugvinden vergt een inspanning (en er staat nu nog niet veel op...) Misschien kan een andere menustructuur ingesteld worden? (In de persoonlijke instellingen is veel mogelijk, maar dat moet ik nog grondig bestuderen).
---8<---

Heb je de [Zoek]-functie al eens geprobeerd?
Wat werkt er niet goed aan de zoekfunctie?
 
Citaĵo
---8<---
- Dit forum werd o.m. bekendgemaakt via de 2 FEL-lijsten. Heeft de moderator bij het verzenden van die berichten in piek gezien in het aantal bezoekers? Moet niet nagegaan worden of in die lijsten wel tenminste van elke groep een aantal actieve personen zitten?
---8<---

Ik denk dat het nog wat vroeg is om van "pieken" te spreken.
Op vrijdagavond 17 april 2009 ben ik begonnen met het opzetten van dit forum.
Dit was in samenspraak met Lode en vooral naar aanleiding van jouw reactie op zijn bericht van 15 april over de werkvergadering van 20 juni.
In dat bericht klaag je o.a. het gebrek aan van goede discussielijsten.
Nu, amper twee weken later, hebben we dankzij de goede hulp van Lode, dit forum in de vorm zoals het nu is, met reeds 26 geregistreerde gebruikers.
We zijn dus nog in een enorme blijde verwachting voor de grote toeloop van enthousiastelingen die mee willen discussiëren of gewoonweg iets willen meedelen of vragen stellen of wat dan ook.
Wat mij vooral verwondert is dat er nog geen plaatselijke groepen gebruik gemaakt hebben van de gelegenheid om via dit forum bekendheid te geven aan hun groep door bijvoorbeeld hun agenda kenbaar te maken, hun tijdschrift aan te bieden, deel te nemen aan vraag-en-antwoorden of hun mening te geven over dit forum. Het is tenslotte toch voor ons een flinke portie extra werk en voor hun een brede waaier van mogelijkheden die hun zomaar gratis wordt aangeboden.
 
Citaĵo
---8<---
- De overvloed aan icoontjes werkt wat mij betreft storend. Voor het opstellen van een bericht volstaan de elementaire zaken: vet, cursief, onderlijnd. Berichticoon lijkt mij zelfs te mijden.
---8<---

Hier voel ik een beetje met u mee.
Ik heb mij ook al dikwijls geërgerd in een winkel waar zoveel soorten kaas verzameld zijn op en rond die enige die IK zo graag lust.
Daarbij heb ik mij dan ook vaak afgevraagd waarom die winkeliers toch zoveel soorten inkopen en uitstallen net op die plaats waar IK mijn kaas moet zoeken terwijl IK er maar één lust.
 
Citaĵo
---8<---
- De banner (nu: Nieuw! Esperanto-forum Nieuw!) zou alleen actief moeten zijn als er inderdaad iets nieuws is (als bijvoorbeeld een nieuwe Vertikale verschenen is, met dan een aanklikbare link).
---8<---

Hier heb je volledig gelijk in, dat is dan ook exact de bedoeling van deze banner.
Die banner staat er nu omdat het "Esperanto-forum" NU NOG nieuw is.
Blijft alleen de vraag hoelang is iets nieuw nieuw?
Het is perfect mogelijk voor de beheerder (of moderator) om dit bericht aan te passen of er zelfs meerdere op te plaatsen die mekaar afwisselen op een in te stellen tijd.
Ze kunnen bijvoorbeeld ingesteld worden om na 5 seconden uit te faden en een ander bericht te laten infaden. Geen probleem.
Wij wachten alleen nog op reacties - zoals de jouwe nu - om te weten welke kant we uitmoeten.
Ik had aan Lode beloofd om een "testskeletje" op te zetten om eens te zien wat de reacties zouden zijn. Volgens mij is dit al een aardig "skelet" geworden waar heel wat aan/mee getest kan worden?
 
Citaĵo
---8<---
- Dit is een forum. 'Vaste' informatie, zoals het adres van het Esperanto-Centrum of de samenstelling van het bestuur hoort thuis op www.esperanto.be. Wel kan hier bijvoorbeeld een bericht om te discussiëren over een voorstel om de voorgevel in het groen te schilderen, of om de nieuwe samenstelling van het bestuur aan te kondigen (met daarbij de link naar www.esperanto.be waar de basisinformatie staat).
---8<---

In principe kan hier in dit forum alles wat binnen de normen van het wettelijke valt.
Het enige verschil (voor ons, Esperantisten en sympathisanten) tussen dit forum en de duizenden fora op het Internet, is het feit dat dit forum en de ruimte waarin het staat volledig onder ONS beheer staat.
De meeste gratis sites hebben als groot nadeel dat er veel te veel reclame en SPAM in voorkomt.
De afspraak met Lode is dat dit forum voor niet-commercieel gebruik bestemd is en dat de vervelende reclame geweerd wordt.
Dit forum heeft dan ook nog als groot voordeel dat het geen problemen heeft met de Esperantoletters.
Naar mijn idee moet de Esperantogemeenschap iedere gelegenheid te baat nemen, zeker wanneer er geen kosten aan verbonden zijn, om zich te laten horen.
Ergens heb ik eens gehoord dat het minder belangrijk is WAT men over iets zegt, ALS men er maar iets over zegt.
 
Citaĵo
---8<---
Deze eerste indrukken komen wellicht wat negatief over, maar ik hoop wat kan bijgestuurd worden, zodat wij een actief forum krijgen met een ruim aantal deelnemers, want dat is echt nodig!
Roland Rotsaert

Geen probleem, Roland, het is alsof ik het jou hoor zeggen terwijl ik dit lees!

Elsalutinta Roland Rotsaert

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 1314
  • Sekso: Vira
    • Roland Rotsaert
Re: Eerste indrukken
« Respondo #2 je: 01 majo 2009, 16:37:23 ptm »
Het probleem is nu dat ik mij achteraf nog moeilijk kan herinneren waar het probleem juist zat en hoe ik het opgelost heb. Het probleem waar ik nu mee geconfonteerd wordt, is 'hoe voeg ik een citaat in?'. Ongetwijfeld is het heel simpel en zal ik over een maand niet meer begrijpen waarom ik zo'n domme vraag gesteld heb...

"Wat mij vooral verwondert is dat er nog geen plaatselijke groepen gebruik gemaakt hebben van de gelegenheid om via dit forum bekendheid te geven"

Dat is ook mijn vraag. Ik heb er geen idee van of de FEL-lijsten aan enkele tientallen of enkele honderden personen verstuurd werden, maar ik had verwacht dat onmiddellijk na het versturen er toch een piek (of piekje) in het bezoekersaantal zou te merken zijn, en dat er na enkele dagen een groter aantal reacties zijn zijn.

Roland

Albert

  • Gasto
Re: Eerste indrukken
« Respondo #3 je: 01 majo 2009, 19:20:05 ptm »
---8<---
Het probleem waar ik nu mee geconfonteerd wordt, is 'hoe voeg ik een citaat in?'.
---8<---

Ofwel klik je op de knop [Citaat] bovenaan rechts in het berichtvenstertje.
Ofwel voeg je manueel een citaatcode in:
een citaat begint met een code [ quote] en eindigt met de code [/ quote].
 
Let wel!
Ik heb in deze codes hierboven een extra spatie moeten geven omdat anders de tekst zelf als code geïnterpreteerd wordt.
Als je een citaat wilt aangeven, dan mag er zich geen spatie tussen de rechte haken bevinden.
 
Misschien een tip?
Als je een bericht bekijkt waarin zich min of meer speciale opmaken voordoen, klik dan eens op de knop [citaat] en dan op de rode [A] zodat de WYSIWYG-codes worden uitgeschakeld.
Dan kun je zien met welke (HTML) codes die bepaalde opmaak bereikt wordt.
 
Dit forum is echt geen uitzondering. Het werkt net zoals de vele duizenden andere fora waar miljoenen mensen mee werken.
Ik denk zelfs dat er meer mensen met een forum kunnen werken dan dat er Esperantisten zijn!  'fr'

Elsalutinta Lodchjo

  • Forumadministranto
  • Kunlaboranto
  • *****
  • Afiŝoj: 145
  • Esperanto - Taal zonder grenzen.
Re: Eerste indrukken
« Respondo #4 je: 01 majo 2009, 21:25:10 ptm »
Roland,

Het was bij mij ook wat zoeken, het is in't begin vooral wennen aan de nieuwe manier van werken, in vergelijking met gewone e-post. Ik vraag me bvb ook af hoe dat citeren moet en zal er eens mee experimenteren.
Er zijn n.a.v. de e-mails wel wat nieuwe inschrijvingen geweest, maar geen echte overrompeling. Nu, dat verwachtte ik ook niet echt, omdat mensen - heb ik de indruk - veel passiever zijn dan een 20-tal jaar geleden. Ik ben al blij met de 25 leden tot nog toe en hoop dat het stilaan zal groeien, naarmate het meer gebruikt zal worden. Bvb. als ook plaatselijke afdelingen het gaan gebruiken.
Tja, de icoontjes zijn extraatjes, die een bericht wat kunnen opfleuren  'r' - sommige mensen gebruiken die heel intensief, vooral diegenen die van het sociale gebeuren houden. [EN: veel mensen gebruiken toch dit soort smileys :), waarbij je je hoofd 90° moet kantelen, dat hoeft dus nu niet meer  :)) ] Anderen hebben wellicht liever een meer zakelijke aanpak. Je kunt ze negeren, of af en toe toch eens een  'eoster' gebruiken.
Wat de adressen betreft, heb ik ze (na suggestie door Albert) toegevoegd, voor diegenen die rechtstreeks op het forum verzeild raken, bijvoorbeeld volslagen nieuwkomers die Esperanto via Lernu geleerd hebben en niet zo bekend zijn met FEL.

Groetjes,

Lode.

Elsalutinta PaulP

  • Forumadministranto
  • Heroo
  • *****
  • Afiŝoj: 587
  • Sekso: Vira
Re: Eerste indrukken
« Respondo #5 je: 04 majo 2009, 17:43:15 ptm »
Je bent al verder geraakt dan ik, Roland. Ik zie dat jij er al in geslaagd bent een mooi fotootje van je zelf toe te voegen. Ik ben al een kwartier aan het zoeken waar dat ergens moet gebeuren. Helpu min!

Albert

  • Gasto
Re: Eerste indrukken
« Respondo #6 je: 04 majo 2009, 19:22:15 ptm »
Om een afbeelding toe te voegen aan de gebruikersnaam, ga je naar:
  • Profiel
  • Profiel wijzigen
  • Forumprofiel
Hier vind je het schermpje zoals hier beneden getoond:
Vink het gewenste cirkeltje aan:
  • Persoonlijke afbeelding -> kies er een uit de voorraad
  • Eigen foto - Verwijs naar de website waar de foto staat (gif, png, jpg, ...)
  • Eigen avatar (foto of afbeelding) uploaden -> Blader naar de map waar je de afbeelding hebt staan.

Elsalutinta Pilgrimo

  • Kontrolanto
  • Progresinto
  • *****
  • Afiŝoj: 55
Re: Eerste indrukken
« Respondo #7 je: 05 majo 2009, 16:09:56 ptm »
Alle begin is moeilijk, ik heb al honderden mensen weten klungelen op fora als deze, maar uiteindelijk komen ze wel op hun pootjes terecht ;) Een groot deel van de syntaxis is een sterk vereenvoudigde versie van html en eens je het basisprincipe kent, kan je alle functies snel begrijpen en gebruiken.

Het basisprincipe is dat elke functie bestaat uit twee deeltjes:
- de openingstag, bestaande uit rechte haakjes, [functie]
- de sluitingstag, bestaande uit de zelfde haakjes, maar met een schuine streep ertussen: [/functie]
- en dan de functie zelf uiteraard, dat kan vanalles zijn zoals vet schrijven met B, cursief schrijven met I of een
Citaĵo
citaat
met behulp van het woord QUOTE.

De functie is altijd van toepassing op alles wat tussen de openings- en sluitingstag staat.

Je kan de tags zelf schrijven, maar met de hulp van de knopjes in het schrijfpaneel kan je sneller werken. Je selecteert dan gewoon dat deel van de tekst met je muis waar je de functie op wil toepassen en klikt vervolgens op het icoontje van de functie. De tags worden dan automatisch rond de geselecteerde tekst gezet.

Welk icoontje welke functie heeft is vooral een kwestie van maar eens uitproberen ;) de basisfuncties zijn:
- de I voor cursief
- de B voor vet
- de U voor onderlijnd
- het wereldbolletje voor de hyperlink
- het tekstballonnetje voor de citaatfunctie
« Lasta redakto: 05 majo 2009, 16:12:36 ptm de Pilgrimo »

Elsalutinta Valentinus

  • Membro
  • Komencanto
  • *
  • Afiŝoj: 19
  • Sekso: Vira
Re: Eerste indrukken
« Respondo #8 je: 13 majo 2009, 19:59:06 ptm »
Het grote voordeel van dit forum vind ik dat het dezelfde schermen gebruikt als 'Politics' een heel uitgebreid forum dat onderwerpen uit politiek, milieu e.d. behandelt.

Persoonlijk zou ik het zo houden maar een deel van die iccontjes wegzwieren. Ik begrijp ze zelden en ben te lui om de juiste betekenis op te zoeken. Alhoewel, .... misschien hebben ze toch een toegevoegde waarde en leert men mettertijd de nuances te appreciëren.

mvg,

Eduard

Albert

  • Gasto
Re: Eerste indrukken
« Respondo #9 je: 13 majo 2009, 23:41:09 ptm »
---8<---
Persoonlijk zou ik het zo houden maar een deel van die iccontjes wegzwieren. Ik begrijp ze zelden en ben te lui om de juiste betekenis op te zoeken. Alhoewel, .... misschien hebben ze toch een toegevoegde waarde en leert men mettertijd de nuances te appreciëren.
---8<---

Niemand is verplicht die icoontjes te gebruiken, het is een mogelijkheid voor diegenen die wat extra 'gevoel' in hun tekstjes wil leggen.

Een tip!
Om de betekenis van de afbeeldingen te kennen, hoef je niets van buiten te leren. Even hoveren met de muis boven de prentjes en de betekenis wordt getoond.