---8<---
met nog echte vrijwilligers, dit zijn mensen die geen kostennota's en dergelijke indienen, maar hun beloning vinden in het nut dat hun werk voor anderen oplevert.
Ik denk toch dat er een verschil moet gemaakt worden tussen de professionele kant en de amateurs of vrijwilligerskant.
Voor Esperanto vind ik het wel nodig en goed dat er een minimum aan professionele bezetting is voor het Esperanto Centrum, maar dat het - in moeilijke tijden zoals nu - zoveel mogelijk met vrijwilligers aangevuld wordt die dan eventueel -als ze er echt op staan - volgens de geldende statuten een forfaitaire onkostenvergoeding kunnen krijgen.
Als ik goed ben ingelicht bedraagt zo een forfaitaire vergoeding voor het ogenblik maximum ± € 50.00 per dag en ± € 1000 per jaar.
Wat "echte" vrijwilligers betreft ben ik het volledig met je eens!
Ik werk als gepensioneerd en (echte) vrijwilliger onbezoldigd voor het seniorenhuis - de 50-plussers - van Diepenbeek.
Daar onderhoud ik het computernetwerkje (± 20 computers) en geef ik computer- en bridgelessen.
De (zelf)geschreven cursussen zijn gratis ter beschikking voor de liefhebbers die ze willen downloaden.
Om hun te kunnen leren werken met een forum heb ik op eigen kosten een hosting gezocht en daarop een forum geplaatst (zoals ook dit forum).
---8<---
Enigszins onverwacht blijkt de reclame op deze website ruim voldoende op te leveren om de hosting te betalen.
Voor mijn hosting betaal ik € 124.00 voor
twee jaar (= ± € 6.00 of twee pintjes per maand) en krijg daarvoor 750 GB webruimte en 5 geregistreerde domeinnamen op een Linuxserver en de nodige software, mailserver en databanken (MySQL).
Op deze webruimte staan nu de twee fora " 't Fonteintje" en "Esperanto-forum" en mijn eigen website "Espero" (waarvoor ik helaas niet meer veel tijd heb).
Net om te beletten dat we overspoeld worden door de reclame, heb ik gekozen voor de betaalde hosting. Dat kleine bedrag is het mij waard om onafhankelijk te zijn van commerciêle instanties.
Omdat ik dit als mijn hobby beschouw, doe ik dit wel
gratis maar hopelijk niet
VOOR NIETS!!
---8<---maar vrijwilligers die hun vrijwilligerswerk graag en met overtuiging doen omdat zij merken dat het gewaardeerd wordt
Hier zit het grootste probleem. In plaats van waardering voor je werk, krijg je vaak te maken met afgunst van mensen die WEL overal geld willen uitkloppen.
Als er iemand een tekstje of cursusje geschreven heeft en die wil verkopen, dan zitten mijn gratis documenten soms in de weg!
Jammer maar helaas!
Van de andere kant is er wel het grote genoegen wat je soms toch nog ondervindt als je merkt dat je tenminste IEMAND een plezier hebt kunnen doen.